Met sterk voorjaar is VTM op weg terug als populaire tv-zender
VTM heeft in 2022 het meest succesvolle voorjaar sinds 2001 geboekt; daarmee is de zender op de weg terug als populaire tv-zender in Vlaanderen. Sterker nog: ze deden het deze maand vaak beter dan hun collega’s. Lees er meer over én klik eenvoudig door naar wat wij op VlaamsKijken over de desbetreffende programma’s schreven.
Sterk voorjaar 2022 VTM
VTM zette van bij het begin van het jaar meteen de toon met het tweede seizoen van The Masked Singer. Heel Vlaanderen was in de ban van Radijsje, Miss Poes en Konijn, goed voor gemiddeld 1,9 miljoen kijkers en maar liefst 70% marktaandeel (en nog eens 315.000 Vlamingen volgden Behind the Mask bij VTM GO, dat op televisie ook succes kende met 27% marktaandeel). Ook De Verraders was meteen een schot in de roos, met 1,18 miljoen kijkers en 38% marktaandeel. The Voice Kids beleefde zijn sterkste seizoen ooit, goed voor gemiddeld 41% marktaandeel en een piek van 1,25 miljoen kijkers. Op zaterdag kon I Can See Your Voice hele gezinnen bekoren, met gemiddeld 39% marktaandeel.
Programma’s VTM voorjaar 2022
Het tweede seizoen van Huis Gemaakt, voor het eerst op dinsdag én donderdag, kon gemiddeld rekenen op 33% marktaandeel. De spannende finaleweek, met vier dagen op rij een aflevering, scoorde nóg beter met gemiddeld 42% marktaandeel. Het achtste seizoen van Liefde Voor Muziek zorgde voor vuurwerk, met gemiddeld 33% marktaandeel. Ook titels als Een echte Job (32%), Helden van Hier: De MUG (31%), De Kasteelmoord (31%), Vrederechters (31%) en Blind Gesprongen (30%) vonden kijkers overduidelijk hun weg naar een groot publiek.
Wat wel opvalt: in dit overzicht staan geen Vlaamse tv-series, terwijl je toch kon kijken naar bijvoorbeeld Glad IJs.
Vooravond VTM 2022
Ook de vooravond van VTM, met dagelijks Lisa, VTM Nieuws en Familie, stond nooit eerder zo sterk. Telenovelle Lisa weet elke dag opnieuw gemiddeld 41% van de kijkers te bekoren. VTM NIEUWS heeft dagelijks gemiddeld 642.000 kijkers en groeit door naar 36% marktaandeel. Ook het feestelijke seizoen van Familie, dat pas nog z’n 30ste verjaardag vierde, zit op recordkoers, met dit voorjaar 38% marktaandeel.
VTM 2 voorjaar 2022
VTM 2 (gemiddeld 6,4% marktaandeel dit voorjaar, +0,2%) zette een paar straffe realityreeksen neer zoals De Vuilste Jobs van Vlaanderen (20% madl en 531.000 kijkers), Villa Zuid-Afrika (16% madl en 388.000 kijkers) en Ladytruckers (11% madl en 416.000 kijkers). Deze week ging ook nog De Grootste Lefgozer succesvol van start met 18% marktaandeel. Ook met sport kon de zender dit voorjaar scoren met Champions League (19% madl over alle matchen, 714.000 kijkers voor de finale eind mei), Croky Cup (19% madl) en darts (1 op 3 van alle Vlamingen volgde een wedstrijd bij VTM 2).
Records voor VTM Go
VTM GO behaalde in maart een record van 19,2 miljoen views. Succesvolle titels waren onder andere de lineair afgeleide formats Behind the Mask (2 miljoen views), De Vuilste Jobs VIPS (520.000 views) en De Aftocht (409.000 views), maar ook de tienerreeksen Het Middelbaar (1.9 miljoen views) en Vloglab (2 miljoen views) deden het meer dan goed. Het gloednieuwe Security Checkers (256.000 views) is nog zo een populaire titel bij de VTM GO Shorties.
VTM zomer 2022
Wat je van VTM – na zo’n sterk voorjaar – kunt verwachten in de zomer van 2022? Er volgen nieuwe seizoenen van Vakantiehuis For Life en Waarheid, Durven of Doen, het gloednieuwe Spartacus Run en last but not least het iconische Tien Om Te Zien acht weken na elkaar vanop de zeedijk in Westende. Daarnaast is er voetbal met de UEFA Nations League-matchen van de Rode Duivels Op VTM 2 is de zoektocht naar De Grootste Lefgozer nog maar net gestart, en loopt ook Achter De Sterren nog door. Later deze zomer is er ruimte voor romantiek in het eerste seizoen van B&B zoekt Lief met An Lemmens, en met de World Cup Darts en een reeks Champions League-wedstrijden wordt ook de sportliefhebber volop bediend.
Foto: VTM – Winnaars van Huis Gemaakt seizoen 2 Anaïs & Cedric
* Let op: we werken in onze artikelen met affiliate links, waarbij we je verwijzen naar partners waarvan wij denken dat ze interessant voor jou zijn of aansluiten bij dit artikel. Wil je VlaamsKijken steunen, klik hier en ontdek alle mogelijkheden op een rijtje.
Altijd op zoek naar leuks om te kijken:
- Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
- Volg via andere social media-kanalen zoals Instagram, WhatsApp en TikTok.
- Klets mee in de Facebook-groep.
9 juni 2022 /
Tips