Nieuwe cd Cleymans & Van Geel: We kunnen ons redden (review)

De nieuwe cd We kunnen ons redden van Cleymans & Van Geel is vandaag (vrijdag 17 juni) verschenen. Tijd dus om deze nieuwe plaat van Jonas Van Geel en Jelle Cleymans eens op repeat te zetten én mijn mening te delen in deze review van We kunnen ons redden van Cleymans & Van Geel. Een verrassend album, waarbij de break-up van Jonas Van Geel en actrice Evelien Bosmans voor veel inspiratie heeft gezorgd. Je verwacht misschien een triestige plaat, maar de sound is juist heel krachtig. Cleymans & Van Geel kunnen zich absoluut redden met hun tweede cd.

Cleymans & Van Geel

Twee jaar geleden brachten Jelle Cleymans en Jonas Van Geel hun eerste album uit. Ze maakten al jaren samen muziek, maar het zingen van covers bracht hun geen voldoening meer. Tijd dus om eigen nummers te maken. Iets waar Jelle Cleymans natuurlijk al ervaring mee had, want die bracht solo al diverse cd’s uit (en werkt momenteel zelfs aan een nieuw album). De eigen nummers van het duo werden gesmaakt. En na een succesvolle deelname aan Liefde voor Muziek vorig jaar kon een tweede album niet uitblijven.

En nu terug naar de nieuwe cd van Cleymans & Van Geel.

We kunnen ons redden

We maakten voor het eerst kennis met het nieuwe album van Jonas van Geel en Jelle Cleymans, toen ze begin mei te gast waren bij De Cooke & Verhulst Show. Daar zongen ze voor het eerst de single We Kunnen Ons Redden. Het was een indrukwekkend bezoek, waarin de heren vertelde dat de inspiratie voor deze cd onder andere kwam uit de breuk tussen Jonas Van Geel en actrice Evelien Bosmans.

“Het is eigenlijk een break-upplaat”, vertelde de acteur zichtbaar geëmotioneerd, die toegeeft dat hij het zwaar heeft gehad. Het was volgens de zanger een pittige, pijnlijke periode, maar inmiddels gaat het beter. En dat hoor je wat mij betreft echt op We kunnen ons redden. Ja, de teksten zijn soms pittig, maar stilzitten en kniezen is er echt niet bij. Dankzij het tempo van de nummers krijg je namelijk ook zin om er op uit te trekken deze zomer (waarbij je dan zeker Cleymans & Van Geel op het podium kunt tegenkomen).

CD We kunnen ons redden

De cd We kunnen ons redden van Cleymans & Van Geel telt elf nieuwe nummers, die goed zijn voor een kleine veertig minuten luisterplezier. Hieronder zie je de tracklist van We kunnen ons redden, waarbij ik per liedje van Jonas Van Geel en Jelle Cleymans een korte toelichting geef.

• Alsof zorgt meteen voor een verrassing op het album; het is een lekker up-tempo nummer. Toen ik hoorde dat het een break-up plaat zou worden, had ik wat kleinere, rustige liedjes verwacht. Maar dit is echt een aangename binnenkomer. Waarbij de vraag ‘Voel jij dit ook? Of doe je maar alsof?’ denk ik een heel herkenbare is.
  • Olivia is de nieuwe single van Cleymans en Van Geel. Nou, die Olivia is niet zo’n schatje… Als je dit nummer luistert, weten we allemaal wat ze uitspookt… En waarom dit meisje dan Olivia heet? In hun Instagram-live vertelden Jonas Van Geel en Jelle Cleymans dat Olivia de populairste voornaam is voor pasgeboren meisjes in Vlaanderen. Je hebt dan dus meteen de aandacht… Maar het is dus alles behalve een ode aan een pasgeborene. Nee, deze dame liegt en bedriegt.
  • We Kunnen Ons Redden heeft volgens mij geen introductie meer nodig. Wat komt iedere zin uit dit nummer binnen. En dan die bijhorende coverfoto, waarbij Jelle zijn schouder aanbiedt aan Jonas – echt je hoopt dat iedereen zulke vrienden en familie om zich heen heeft tijdens zo’n heftige break-up. Mij raakt het in ieder geval.
  • Verslavend is een nummer, waarbij je niet stil kunt zitten en meegilt met ‘zij is verslavend – verslavend’. Maar het is ook echt de moeite om de tekst van dit nummer eens goed binnen te laten komen. Want het is natuurlijk heerlijk om weg te zijn van zo’n vrouw (of man), maar het kan je ook kapot maken.
  • … Waarom valt op door het muzikale begin; laat de klanken tot je komen en voelt vervolgens de onmacht. net als bij We kunnen Ons Redden volgen niet anders dan rake woorden. Oh jongens, dit refrein. “Plots ren je weg van van ons geluk. Plots moeten alle dromen stuk. En ik snap echt niet waarom. Ik snap echt niet waarom. Ik krijg de puzzel niet gelegd. Wat ik ook doe, wat ik ook schreeuw, wat ik ook zeg. Je kijkt niet om. Ik vraag me af waarom.”
  • Tot De Zon Opkomt is een lekker dansnummer. Laat dat beest maar los en leg alle ellende even naast je neer. Echt een heerlijk nummer, dat volgens mij gaat scoren op de zomerfestivals.
  • Tot Op Het Bot; de titel zegt eigenlijk al wat dit nummer met je doet. De tekst komt – net als bij We Kunnen Ons Redden en Waarom – echt zo binnen. ik vind dit ook een hele mooie compositie; muziek en tekst vormen een ijzersterk duo.
  • Explosief is er eentje die je kunt vergelijken met Verslavend. Lekker tempo en dan toch ook nog een tekst met diepere laag. Dat vind ik wel het mooie van dit album. Cleymans & Van Geel hebben op We Kunnen Ons Redden echt voor een unieke sound gezorgd, waarbij ze bewijzen dat een break-up plaat echt geen zielige bedoeling hoeft te zijn. Deze cd kun je echt draaien zonder vervolgens depressief te worden; iets wat bij andere break-up platen nog wel eens het geval is.
  • Er is Er Maar Eén is dan weer een romantisch liedje… Heerlijk zo’n tekst als: “Hoe je elke ochtend in je ondergoed. In de midden van de living weer een dansje doet. Denk ik oh, oh, oooh. Denk ik oh, oh, oooh…” Je ziet het gewoon voor je. Anderzijds voel ik hier ook wel dat het een verschrikkelijk gemis moet zijn als je zo iemand moet laten gaan.
  • Waar De Sterren Vallen moet je echt eens aandachtig beluisteren. Zelf hoor ik er de hoop in. Je bent namelijk niet de enige, die een break-up of ander onwerkelijk afscheid moet trotseren. Durf je te laten troosten; je hoeft het niet alleen te doen.
  • Nu Ben Je Vrij is het sluitstuk van We Kunnen Ons Redden van Cleymans & Van Geel. Er had geen beter nummer als einde kunnen dienen. Hoe zwart een periode ook is; er komen weer mooie tijden aan. Je bent sterker dan ooit tevoren. Grijp die vrijheid en geniet. En Jonas Van Geel en Jelle Cleymans; die twee bewijzen zich met deze cd dat ze zich zeker kunnen redden.

Bestel hier We Kunnen Ons Redden of luister via streamingdiensten als Spotify.

Voor wie zich afvraagt waarom we op VlaamsKijken over de cd van Cleymans en Van Geel schrijven… Nou, zowel Jonas Van Geel als Jelle Cleymans zijn natuurlijk bekende schermgezichten. Waar je ze van kunt kennen? Hieronder een kort overzicht.

Jonas Van Geel

Jonas Van Geel kennen we niet alleen als zanger; hij is ook acteur, musicalster, presentator en imitator. In 2010 brak hij door bij het grote publiek door zijn deelname aan Tegen de Sterren Op. Maar hij speelde ook in tal van bekende Vlaamse series en films. Heel het cv van Jonas Van Geel opsommen, is wat te veel van het goede, maar denk bijvoorbeeld aan series als De zonen van Van As, Amateurs, De Biker Boys, Patrouille Linkeroever, Gina & Chantal en Niets te melden. En films als Niet Schieten, Bad Trip, Bowling Balls en Los Flamencos. Daarnaast presenteerde hij bij VTM verschillende shows, zoals recent I Can See Your Voice en Veel TamTam. Maar je kent hem ook uit musicals als 40-45 en 14-18.

Jelle Cleymans

Jelle Cleymans is door zijn ouders (muzikant Jan Cleymans en actrice Karin Jacobs) in de showbusiness terecht gekomen. Zo zag je hem regelmatig snoep kopen als Pieter in De Kotmadam. Maar echt bekend werd hij als Evert Van Bellum uit Ketnet-serie Spring. Daarnaast was hij destijds ook actief als Ketnet-wrapper. Later was hij jarenlang te zien als Jens in Thuis. Verder zag je hem in verschillende Vlaamse films, zoals Blinker en Windkracht 10: Koksijde Rescue. Op tv zagen we in 2020 nog als presentator van De Positivo’s. Maar we zien Jelle Cleymans verder vooral op het podium; als zanger of musicalacteur. Hij heeft de afgelopen jaren tal van rollen op zijn naam staan. Zo speelde hij in Les Miserables, Kuifje, Daens, maar ook in 40-45 en 14-18 (onder ander met Jonas Van Geel).

* Let op: we werken in onze artikelen met affiliate links, waarbij we je verwijzen naar partners waarvan wij denken dat ze interessant voor jou zijn of aansluiten bij dit artikel. Wil je VlaamsKijken steunen, klik hier en ontdek alle mogelijkheden op een rijtje.

Altijd op zoek naar leuks om te kijken:

17 juni 2022 /