Ik Ga Viraal: deelnemers, coaches en meer over Streamz reeks

Vraag je kinderen anno 2023 wat ze later willen worden, dan zal menigeen ‘influencer’, ‘TikTokker’ of ‘YouTuber’ zeggen. Wie wil er nu niet de hele dag toffe filmpjes maken en zo ‘bakken’ met geld verdienen? Maar is het echt zo eenvoudig? Kun je binnen no time, ‘de hit van het internet’ zijn? In het Streamz-programma Ik Ga Viraal gaan coaches Luuk Wessels, Hannes Coudenys , Gladys Ferro en Chris Lobanzo de uitdaging aan. Lukt het ze om vier content creators viraal te laten gaan? Lees hier alles over Ik Ga Viraal, deelnemers (met daarbij een bekend gezicht), coaches en onderaan het artikel ook nog eens mijn review en ervaring.

Ik Ga Viraal (Streamz)

In de hedendaagse miljardenbusiness van social media is er een ongekende drang om uit te blinken op platforms zoals TikTok, YouTube en Instagram. In Ik Ga Viraal gaan vier onbekenden de volgende uitdaging aan: een nieuw account starten en binnen slechts 6 maanden doorbreken met maar liefst 100.000 volgers en een post die maar liefst één miljoen views heeft gehad. Wie beschikt over de juiste mix van authenticiteit, creativiteit, doorzettingsvermogen en weet zichzelf in de schijnwerpers te zetten met een grote achterban?

Ik Ga Viraal (inschrijven)

In december 2022 startte Streamz de zoektocht naar de ruwe diamant die alles in huis heeft om door te breken als content creator. Toen Streamz bekendmaakte dat je je kon inschrijven voor Ik Ga Viraal reageerden honderden content creators van achttien jaar of ouder. Stuk voor stuk deelnemers die met hun deelname aan Ik Ga Viraal hoopten op een internationale doorbraak op social media. Uiteindelijk werden er na de inschrijving 22 kandidaten uitgenodigd, die zich mochten presenteren aan de coaches.

Coaches Ik Ga Viraal

Coaches manager Luuk Wessels, social media expert Hannes Coudenys, top 3 content creator Chris Lobanzo en all-round creative Gladys Ferro selecteerden vier kandidaten die gedurende zes maanden begeleid werden door experts in het vak. Luuk Wessels is manager, Hannes Coudenys social media-expert, Chris Lobanzo top 3 content creator en Gladys Ferro is all-round creative. Onder leiding van regisseur en documentairemaker Cheeru Mampaey (die je kent van onder andere André Hazes Crossroads en OnlyFans De Naakte Vlaamse Waarheid) leggen de camera’s de reis van deze ruwe diamanten vast, terwijl ze de wereld proberen te veroveren met hun content en navigeren binnen hun specifieke niche. Gedurende 6 maanden volgen de camera’s de talenten terwijl ze actief zijn op verschillende platforms. 

Onderaan dit artikel maak je uitgebreid kennis met de coaches.

Deelnemers Ik Ga Viraal

De deelnemers die in Ik Ga Viraal een half jaar worden gevolgd en gecoacht zijn Lorentia Veppi, Joran Meyers (aka Bruisbal), John-Pieter Meert (aka Henksson) en Eveline Flamand (aka Eco with Eve). Wat ik vooral tof vond, was dat ik de filmpjes van Lorentia dus al eerder gezien had de afgelopen tijd. Het is heel leuk om zo via Ik Ga Viraal de weg naar haar succes in beeld te zien. Naast Lorentia Veppi, Bruisbal, Henksson en Eco with Eve zien we nog meer deelnemers in Ik Ga Viraal. Zo spotten we bij de 22 geselecteerden: Anaïs Wille, Cédric Broux (die aan parkour doet), Ilana Schelfhaut, Gilles Van Dyck, Ryan Joosten, Wout Sprangers, Sajaan Sital (die al viraal ging met zijn voetbalmoves), maar ook singer-songwriter en artieste Ann-Sophie Vanlommmel, dj Sofie Luyckx en Emma Poesen.

Lorentia Veppi

Lorentia Veppi (30) is leerkracht en nam in 2019 deel aan Bake-Off Vlaanderen. Ze is naar eigen zeggen verslaafd aan social media. Hoewel ze door Bake-Off voornamelijk bekend werd als taartenbakster houdt ze vooral van grappige content en wil ze mensen laten lachen. Lorentia Veppi beschrijft zichzelf dan ook als bakker, moeder en full-time idioot. Ze is extravert en kent geen schaamte. Het motto van Lorentia Veppi is ‘Find a job that you love and you don’t have to work a day in your life’. Je kan Lorentia Veppi volgen op Instagram en TikTok.

Joran Meyers

Joran Meyers (19), aka Bruisbal Joren, studeert Media en Entertainment Business en droomt ervan om door te breken als YouTuber. Net als zijn grote idool YouTuber ACID wil hij mensen laten lachen met zijn chaotische en humoristische video’s. Naast zijn school en amibitie om het online te maken is Joran Meyers dagelijks te vinden in de sportschool. Hij hecht bovendien veel waarde aan mentale gezondheid. Je kan Joran Meyers aka Bruisbal volgen op YouTubeInstagram en TikTok.

John-Pieter Meert / Henksson

John-Pieter Meert (23), aka Henksson, studeert Media en Entertainment Business, net als Joran. Hij werd geboren in Haïti, maar kwam op éénjarige leeftijd bij zijn adoptie familie terecht in België. Het is zijn grote droom om door te breken als rapper en hoopt dat social media hem daarbij kan helpen. Naast muziek is John-Pieter Meert geïnteresseerd in fashion en wil hij content maken met een boodschap. Hij wil een stem zijn voor de black community. Je John-Pieter Meert alias Henksson volgen op Instagram, TikTok en YouTube.

Eveline Flamand / Eco with Eve

Eveline Flamand (37) staat in het dagelijkse leven voor de klas als leerkracht. Ze is creatief en houdt zichzelf graag bezig met het creëren van content met een waardevolle boodschap. Als ecologische content creator wil Eveline als Eco with Eve de wereld een beetje beter maken. Ze droomt van een duurzame wereld waarin mensen respectvol met elkaar omgaan. Ze wil maatschappelijke thema’s bespreekbaar maken en de mensen op een vrolijke manier inspireren en informeren. Eveline Flamand houdt niet van de oppervlakkige kant van social media en wil aantonen dat ook meer diepgang een mogelijkheid kan zijn. Volg Eveline Flamand alias Eco with Eve via Instagram en TikTok.

Luuk Wessels

Luuk Wessels is manager van de vier content creators. Als talent manager begeleidt en ondersteunt hij al meer dan 10 jaar talenten op zowel zakelijk als persoonlijk vlak. Hij is een ronkende naam in de Nederlandse showbizzwereld. Als manager van onder andere Meisje Djamila*, één van Nederlands grootste digitale makers, Fabrizio Tzinaridis, Channah Koerten (die dit najaar te zien is in Vier Handen Op Eén Buik) en Jotti Verbruggen (die je kent van Love Island 2022) weet hij als geen ander wat er nodig is om het te kunnen maken in de wereld van social media. 

Hannes Coudenys

Hannes Coudenys* is social media expert en weet alles over social media trends. Hij staat gekend als een uitermate ondernemende creatieveling. Hij is de bedenker van Ugly Belgian houses*, eigenaar van reclamebureau Hurae dat vaak werkt met influencer campagnes, eigenaar van social media museum Smile Safari en oprichter van De Jamies, de referentie award voor Vlaamse online video creators. 

Chris Lobanzo

Chris Lobanzo is een digitale creator die comedy skits post op Instagram en TikTok. Ondertussen heeft zijn TikTok account 6.9 miljoen fans vergaard en heeft hij 479.000 volgers op Instagram. Hij zit in de top 3 meest gevolgde personen op TikTok in België. Chris is op sociale media begonnen tijdens de coronapandemie in 2020. Tot dan werkte hij nog in de zoo van Plankendael, nu wordt hij wereldwijd herkend. Zijn eerste video ging viraal en sindsdien maakt hij elke dag video’s. 

Gladys Ferro

Gladys Ferro is een nano-influencer van het eerste uur. In haar eigen woorden “overshared ze nu al zo’n 15 jaar op het internet.” Ze werd gescout als model via Tumblr, promootte haar eerste hiphopfeestje via Twitter, deed aan podcasts op YouTube voordat podcasts een ding waren en bouwde haar carrière als make-up artist volledig uit via Instagram. Met haar grote mond en vlotte pen deelde ze ook al menig haar mening in de traditionele media met columns en artikels voor onder andere Flair, Enfnts Terribles & Weekend Knack. Tegenwoordig combineert ze all the above als een freelance consultant, copywriter en community-first marketeer. Hoe een Tumblr-meisje dé media-madam werd die 15 jaar later op speed dial kwam te staan van elk groot communicatiebureau en cool merk in Vlaanderen. Deze all around creator werkt ondertussen dagelijks met klanten die niets liever willen dan content creators betrekken in hun campagnes om het publiek te bereiken. 

Review Ik Ga Viraal

Regisseur Cheeru Mampaey zei het al voorafgaand aan de uitzending van Ik Ga Viraal. “De serie benadrukt dat succes op sociaal media hard werken is en dat talent alleen niet voldoende is om het te maken.” En juist dat vind ik zo verfrissend aan een programma als Ik Ga Viraal. Natuurlijk zag je in een documentaire als Follow Me al dat het echt werk is. Maar dan wordt er vooral gepraat over het werk van influencers / content creators. In Ik Ga Viraal zie je de deelnemers echt aan het werk. Je ziet hoeveel moeite het kost om een trouwe volgers schare op te bouwen en hoe lastig het is om steeds weer goede ideeën te hebben (en die dan ook nog eens vliegensvlug te kunnen maken). In een tijd met zoveel online creators en ongrijpbare algoritmes is het namelijk echt niet zo makkelijk om te scoren. Swipe en je bent weer weg…

Ik Ga Viraal in Nederland

Op dit moment is Ik Ga Viraal alleen in België via Streamz te kijken. Maar ik vind dit format ook echt leuk voor Nederland. Er zijn natuurlijk al de nodige producties van Het Konijn op Videoland te vinden, zoals Chasing Beauty. Dus wie weet, plaatsen zij het ook. Als dat zo is, dan deel ik dat natuurlijk via mijn social media kanalen (links hieronder). Want ja, op VlaamsKijken doen we er natuurlijk ook alles aan om de volgers tevreden te houden 😉

VlaamsKijken viraal?

De reeks deed me daarnaast beseffen dat ik zelf ook vaker trots mag zijn op wat ik met VlaamsKijken heb neergezet. Dagelijks lezen hier duizenden Belgen en Nederlanders over tv-programma’s, series en films. Gemiddeld zijn we maandelijks al met 200.000 unieke bezoekers… 200.000! Je zou ze maar allemaal op de koffie krijgen. En dan heb ik het nog niet over de volgers van de social media kanalen… Wie weet gaat VlaamsKijken dus ooit ook nog eens viraal. Er komen namelijk dagelijks veel volgers bij… Maar ook hier werk ik iedere dag hard aan. En ik zit nog boordevol inspiratie… Al moet er natuurlijk ook gewoon geld verdiend worden… Die tussen werk en inkomen moet nog wat beter, maar ik sta altijd open voor samenwerkingen.

* Let op: we werken in onze artikelen met affiliate links, waarbij we je verwijzen naar partners waarvan wij denken dat ze interessant voor jou zijn of aansluiten bij dit artikel. Wil je VlaamsKijken steunen, klik hier en ontdek alle mogelijkheden op een rijtje.

Altijd op zoek naar leuks om te kijken:

30 augustus 2023 /