#KijkVlaams met Laurian Callebaut

Als je de afgelopen weken op zondagavond naar Eén hebt gekeken dan kon je niet om Laurian Callebaut heen. Ze speelde de rol van Ylena in GR5. Een personage waar – te zien aan mijn statistieken – heel wat mensen nieuwsgierig naar waren. Meest gezochte vraag: “Is Laurian Callebaut echt doof”. Ze mag dan op tv een ‘nieuw gezicht’ zijn; ze heeft volop ervaring op de planken. Waar moeten we volgens haar naar kijken nu een avondje theater er niet in zit? #KijkVlaams met Laurian Callebaut.

Welke Vlaamse film moet iedereen kennen?

Le Fidèle is een Belgisch-Frans-Nederlandse misdaadfilm uit 2017. Regie en verhaal zijn in handen van Michaël R. Roskam en één van de hoofdrollen wordt vertolkt door Matthias Schoenaerts. Daarnaast zijn muziek, montage, cinematografie en producent ook op en top Belgisch. Ik heb de film zelf nog maar onlangs ontdekt, en ik werd echt omver geblazen. Le Fidèle is een verhaal dat ons laat zien hoe groot en allesomvattend de liefde kan zijn en hoe dat een zeer destructieve kant met zich meebrengt. Een film die je niet onberoerd laat en waar we als Belgen heel trots op mogen zijn.”

Als je een tv-serie mag aanraden; welke wordt het dan?

“Eentje uit de oude doos: Van Vlees en Bloed (scenario: Tom Van Dyck en Michiel Devlieger). Het is een Vlaamse tragikomische serie die al 11 jaar oud is, maar mij nog steeds kan bekoren. Zeer naturelle acteerprestaties, scherp geschreven dialogen,… Het verhaal speelt zich af bij een slagersfamilie en je kijkt mee hoe het is om als ‘kleine zelfstandige’ te overleven. Maar al gauw breidt het verhaal zich uit tot de intriges binnen de familie. Heerlijk hoe herkenbaar het wel en wee van de familie Van Genechtens is, en hoe daar een vleugje surrealisme aan toegevoegd wordt zónder aan geloofwaardigheid in te boeten. Ook zeker het vernoemen waard: de esthetisch prachtige begingeneriek. Nog nooit zag vlees er zo artistiek verantwoord uit.”

“Een meer recente reeks die ook absoluut het vernoemen waard is, is De Dag van het schrijverskoppel Jonas Geirnaert en Julie Mahieu, geregisseerd door Gilles Coulier en Dries Vos. Ook al is het basisidee niet echt origineel meer (spelen met standpunten om hetzelfde verhaal opnieuw te vertellen), toch is het niet de zoveelste policier. Het scenario is zeer pienter uitgewerkt (een echt huzarenstukje!) en de acteurs spelen op hoog niveau. Ik ben nog maar zelden zo meegezogen in een misdaadreeks van eigen bodem als deze. Dat De Dag al aan heel veel landen is verkocht, is dan ook volledig terecht.”

Voor welk tv-programma blijf jij thuis?

“Toegegeven blijf ik, gezien de digitale mogelijkheden, voor geen enkel televisieprogramma thuis. Ik kijk op het tijdstip dat het me best uitkomt. Al hou ik wel van het zondagavondritueel om met mijn partner voor de televisie te kruipen. Vroeger was dat ook hét televisiemoment bij mij thuis met mijn ouders, broer en zus. Dan denk ik spontaan aan de quiz De pappenheimers toen het nog gepresenteerd werd door Tom Lenaerts (die ook achter de succesreeks Over Water zit, red.) en De Mol.”

Welke productie heeft recent indruk op jou gemaakt?

“Een reeks waaraan ik echt verknocht was, is Sex Education (via Netflix). De serie gaat over de seksuele ontwikkeling van tieners op een middelbare school in Groot-Brittanië. De sfeer die de reeks uitstraalt is een mix van moderne zaken uit het heden en de stijl van de jaren 70, 80 en 90. En toch heb je als kijker geen enkele keer het gevoel dat het niet geloofwaardig is.

Die mix maakt het net zo aantrekkelijk om naar te kijken en doet je zelfs bijna verlangen om ook één van die tieners te zijn. De serie schuwt geen enkel thema op het gebied van seks en gaat ook andere maatschappelijke onderwerpen niet uit de weg, en dat terwijl de toon bij wonder licht blijft. Hopelijk kunnen ze dit niveau aanhouden in seizoen 3.”

Welk corona-initiatief is jou opgevallen?

“Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om mijn bewondering te uiten aan elk gezelschap, iedere kunstenaar,… die op dit moment alles uit de kast haalt om met een alternatief “coronaproof” programma op de proppen te komen. Het is totaal niet evident om met volle moed nieuw werk te maken op korte tijd, en dat terwijl je toekomstbeeld er allesbehalve rooskleurig uitziet. Mensen zien hun inkomsten verliezen, krijgen geen enkel toekomstperspectief vanuit de overheid,… Zo zie je maar weer hoe verdomd veerkrachtig en creatief de culturele sector blijft. Dus opnieuw een boodschap om als overheid te investeren in deze waardevolle, sterke mensen.”

Naar welke Vlaamse productie kijk je uit?

“Ik ben in het algemeen benieuwd hoe het landschap er zal uitzien als de crisis een beetje is gaan liggen. Ik hoop voor iedereen dat zijn/haar project alsnog de plek krijgt die het verdient. Het zou een verlies zijn voor zowel de makers als het publiek als er projecten die al gemaakt waren of in de steigers stonden, het daglicht niet meer mogen zien. Dit zou niet alleen een financiële maar ook mentale klap zijn.”

Welk Vlaams talent moeten we volgens jou in de gaten houden?

“Er zijn ontzettend veel jonge, inspirerende makers in het werkveld. Maar als ik er twee mag noemen, dan zijn het deze:

Het gezelschap BATMAT: 4 jonge makers (Heleen Desmet, Carli Gellings, Sabine Van Moorter, Silke Verslype) met veel goesting, doorzettingsvermogen en een heerlijk gekke fantasie hebben zonet hun eerste voorstelling ‘This Side Up’ gemaakt. De voorstelling is 4+, maar ook als volwassene duik je al gauw mee in hun fantasiewereld die kleurrijk, grappig en herkenbaar is. Van zodra de theaters terug opengaan: ga kijken!

KONVOÏ: Dit is het muzikale poject van singer-songwriter Lies Vandeburie. Ze omschrijft haar muziek als ‘broos en duister, verleidelijk en troostend’. Haar stem draagt zowel kwetsbaarheid als een ongelooflijke kracht in zich. Ook live blijft ze overeind en ze is dan nog eens prachtig om naar te kijken ook. Ik denk en hoop dat zij ons in de toekomst nog veel te bieden heeft.”  

En wat kunnen we van jou verwachten?

Laurian Callebaut als Ylena in GR5
Laurian Callebaut als Ylena in GR5
Foto: Sofie Gheysens

“Met het gezelschap Max Last waar ik actrice en maakster ben, spelen we in april en mei 2021 de wandelvoorstelling ‘Spinnenmetenknippen’ (7+). Wegens succes spelen we die nu al het derde jaar op rij. Daarnaast zijn we een nieuwe voorstelling aan het maken (werktitel ‘Stille Nacht’), die wegens de corona-crisis helaas is uitgesteld naar najaar 2021. Maar ondertussen blijven we niet stilzitten. Met ‘Van raam tot raam, veel gelach en één traan’ stellen we ons corona-project voor waarbij de acteurs de straat als decor gebruiken en het publiek veilig vanuit hun vensterraam of deuropening kan genieten van live-acteerwerk. Meer info is terug te vinden op www.maxlast.be of via onze Facebook– en Instagrampagina.

Daarnaast zal ik in maart 2021 ook hernemingen spelen van ‘Sonderlich en Zonen’ (8+) van het figurentheatergezelschap Theater Tieret. We vertellen het verhaal van een clan bohemiens die er een zeer originele en ontroerende familiegeschiedenis op nahouden. We hebben deze muzikale locatievoorstelling al meer dan 350 keer gespeeld, maar zijn nog lang niet uitverteld.”

Tip van VlaamsKijken: GR5 mét Laurian Callebaut

Wat een geweldige tips heeft Laurian Callebaut met ons gedeeld in deze editie van #KijkVlaams. Zelf wil ik daar absoluut een tip aan toevoegen. De GR5-reeks waarin je Laurian Callebaut zag schitteren naast bijvoorbeeld Violet Braeckman en Boris van Severen is namelijk echt een aanrader. Niet alleen is het verhaal razend spannend; de beelden zijn ook nog eens prachtig. Daarnaast vond ik de jonge cast echt een verademing; ik hoop dat we al die talenten nog in veel meer mooie tv-, film- of theaterproducties gaan zien.

Heb je ‘m gemist, dan kun je de dvd nu bestellen. Daarnaast is het GR5-boek van Sophie Allegaert ook een aanrader. Je kijkt dan mee achter de schermen. Hier lees je er meer over.

Foto: Sofie Gheysens.

Praat mee over de onderwerpen op VlaamsKijken via onze Facebook-groep.

Steun VlaamsKijken
Dit kun je doen met je Bol.com-aankopen. Als je via deze link je bestelling plaatst, ontvang ik een klein percentage. De opbrengst komt volledig ten goede aan de verdere ontwikkeling van de website. 

10 juni 2020 /