Tim Verheyden in Het digitale dilemma over AI en online impact
Apocalyps of sprookje? In Het digitale dilemma onderzoekt Tim Verheyden de impact van AI & de digitale sneltrein. Dit programma telt drie afleveringen, die vanaf donderdag 21 maart wekelijks om 21.20 uur te kijken zijn bij VRT Canvas en VRT MAX. Tim Verheyden maakte eerder programma’s als Fake news & ik, Privacy & ik, Facebook & ik (in het artikel ook daar meer over).
Daarnaast komt de VRT vanaf 15 april ook met de Digitale Duik. Hier lees je onderaan dit artikel meer over.
Het digitale dilemma
In Het digitale dilemma onderzoekt journalist Tim Verheyden * in drie afleveringen de impact van technologische innovatie op mens en maatschappij. De convergentie tussen mens en machine is onomkeerbaar geworden. Ligt een AI-systeem dat de mens in alles overtreft binnen handbereik? Wat komt er op ons af? En is iedereen nog mee? Het programma maakt onderdeel uit van de focus van de VRT op digitale inclusie. Hier toe behoren ook programma’s als Digiwatte en Schermtijd.
Tim Verheyden
Tim Verheyden is een onderzoeksjournalist, die echt alles over de digitale wereld weet. Hij heeft de afgelopen jaren al tal van interessante programma’s gemaakt over dit thema. We schreven er allemaal al over, dus klik zeker ook even verder.
- Fake news & ik (helaas niet meer beschikbaar om nu te kijken)
- Privacy & ik (nog steeds te kijken op VRT MAX)
- Facebook & ik (staat ook nog op VRT MAX)
Het Digitale Dilemma: VRT Canvas
Je kijkt Het Digitale Dilemma iedere donderdagavond vanaf 21 maart om 21.20 uur bij VRT Canvas. De afleveringen komen daarnaast ook op VRT MAX. Daar vind je ook Privacy & ik en Facebook & ik van Tim Verheyden. Wil je vanuit het buitenland gebruik maken van VRT MAX, zorgt dan voor een VPN Verbinding die je op België zet, voordat je naar de VRT MAX site of app gaat.
Nu terug naar de inhoud van de drie afleveringen van Het Digitale Dilemma:
Hoe overleven in de virtuele Far West?
We worden online nog steeds gebruikt, gemanipuleerd en getrold terwijl technologie toch den dienste van ons zou moeten staan en niet omgekeerd? Recent werden Google en Amazon door de Amerikaanse regering aangeklaagd voor manipulatie en winstbejag en ook Mark Zuckerberg werd zopas nog in de Amerikaanse senaat verplicht zich te excuseren aan ouders van kinderen die zelfmoord pleegden na misbruik op Instagram. Zelfs wie niet surft of online shopt is eraan voor de moeite want ook in je inbox loert het gevaar om de hoek. Jaarlijks zijn honderdduizenden Belgen slachtoffer van cybercrime, met phishing als grootste boosdoener. Het internet als Far West. Wat is er aan de hand met ons online leven? Wie helpt ons uit de nood? En zijn er alternatieven?
Wist je dat VlaamsKijken op TikTok zit… (Er komt meer content aan)
AI: apocalyps of sprookje?
Ligt een AI-systeem dat de mens in alles overtreft binnen handbereik? De hoofdrolspelers uit de sector menen in ieder geval van wel en ze zijn het openlijk grondig oneens over wat er nu moet gebeuren. Dat is tekenend voor een publiek debat waarin het ophemelen van AI en het waarschuwen voor de apocalyptische gevaren hand in hand gaan. De modale burger: die staat erbij en kijkt ernaar. Het feit dat ChatGPT exact een jaar geleden zonder enige waarschuwing gedropt is, doet vermoeden dat er opnieuw een groot Amerikaans techbedrijf onder het mom van ‘de wereld beter maken’ een experiment aan het uitvoeren is op ons allemaal. Wat komt er op ons af? Is iedereen nog mee? En willen we dat eigenlijk wel?
Van homo sapiens naar techno sapiens?
Het ultieme schrikbeeld van AI is natuurlijk gekoppeld aan robots, die dan in een mum van tijd te slim, te snel en te krachtig worden en ons finaal gaan uitroeien en vervangen. Klaar. Al zijn we eigenlijk zelf al een beetje in robots ah veranderen want onze smartphone maakt van ons allemaal een cyborg. Of wat te denken van BCI’s (brain computer interfaces), hersenimplantaten die door AI-technologie mensen opnieuw kunnen doen spreken of na verlamming terug doen lopen. De convergentie tussen mens & machine is onomkeerbaar geworden. Wanneer komen de robots of zijn ze hier al? Pakken ze al onze jobs af of laten ze alleen rotjobs over? Gaan we samen aan de toekomst werken of gaan ze ons vervangen, of gaan we die technologie aanwenden om een verbeterde versie van onszelf te worden?
Digitale duik
De Digitale Duik van VRT en Telenet strijkt vanaf 15 april tot en met zaterdag 1 juni vier dagen per week neer in een andere stad (zeven in totaal). Daar worden vragen beantwoord over technologische veranderingen en nieuwe tools. Via workshops en sessies duiken VRT en Telenet metersdiep in verschillende thema’s. Van een crawl door de golven van AI en phishing, tot een vlinderslag in de zee van digitaal welzijn, sociale media en nog veel meer. Het initiatief maakt deel uit van een breder VRT-aanbod rond digitale inclusie, dat dit voorjaar nog te beleven valt bij Radio2, Radio 1, VRT 1, MNM en Ketnet.
Digitale inclusie
Na een gelijkaardig vorig initiatief, de Radio2 digitour, gaven zo’n 300 000 Vlamingen aan dat ze zich niet langer alleen voelden in de digitale wereld. Met verschillende tips hielp het initiatief Vlamingen vooral kritisch omgaan met informatie. Daar zet de Digitale Duik onder andere verder op in. En dat is nodig. Uit de digimeter blijkt dat er nog een duidelijke digitale kloof is op het vlak van toegang, vaardigheden en attitudes. Een groeiende groep – niet in het minst bij de jongeren – mist het zelfvertrouwen om die digitale versnelling te nemen. Eén op twee Vlamingen heeft ook het gevoel dat er op digitaal vlak te veel te snel verandert (bron: digimeter).
Hier staat de Digitale Duik
Zeven weken lang toert de Digitale Duik doorheen het land. Het evenement houdt met verschillende activiteiten halt in Mechelen, Hasselt, Oostende, Brussel, Leuven, Brugge en Antwerpen. Telenet-experten beantwoorden er vragen, geven persoonlijk advies en duiken in heel wat digitale thema’s. Die worden belicht in groepssessies met onder andere Bart Verbeeck, Kim Debrie en Sali Haidara. Dit zijn de thema’s:
- Phishing – Hoe kan je jezelf beschermen op het internet?
- Digitale balans – Hoe bewaak je je digitaal welzijn?
- Het internet ontcijferd – Wat zijn de mogelijkheden van 4G, 5G, fiber en andere aspecten van het veelzijdige internet?
- AI – Hoe kan AI je leven gemakkelijker maken?
Ook Radio2, MNM, VRT 1 en Radio 1 gaan dieper in op digitale inclusie tijdens de Digitale Duik. Het volledige programma staat op www.digitaleduik.be.
Digihelpers – Radio2
Radio2 organiseert in de week van 22 april een actie waarbij ze Vlamingen wil aanzetten om digihelper te worden. Van 9:00 uur tot 12:00 uur hoor je Xavier Taveirne hierover in WinWin, Iedereen Digihelper. Het wordt een programma boordevol boeiende weetjes. Reporter Kim Debrie gaat met SOS Kim langs bij een luisteraar met een digitale vraag én brengt online verslag uit van de start van de Digitale Duik in Mechelen. Radio2 spits verzorgt dan weer drie live uitzendingen vanop de Digitale Duik in Hasselt.
Generation M – MNM
MNM organiseert elke week minstens één sessie speciaal rond jongeren en digitale inclusie, begeleid door een specialist. Ook Telenet-experten schuiven mee aan tafel. Onder andere sexting met Lotte Vanwezemael, phishing met Xavier Taveirne en fake news met Dorien Vanmeldert komen aan bod. De sessie vindt steeds plaats op de Digitale Duik en is nadien te bekijken via VRT MAX. In de radiouitzending van Generation M wordt er ’s avonds dieper ingegaan op het thema van de sessie.
Iedereen beroemd – VRT 1
In het dagelijks programma Iedereen beroemd lossen telkens twee kandidaten een alledaagse uitdaging op. De ene kandidaat is digitaal goed mee, de andere kandidaat moet het op een andere manier zien te volbrengen.
* Let op: we werken in onze artikelen met affiliate links, waarbij we je verwijzen naar partners waarvan wij denken dat ze interessant voor jou zijn of aansluiten bij dit artikel. Wil je VlaamsKijken steunen, klik hier en ontdek alle mogelijkheden op een rijtje.
Altijd op zoek naar leuks om te kijken:
- Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
- Volg via andere social media-kanalen zoals Instagram, WhatsApp en TikTok.
- Klets mee in de Facebook-groep.
21 maart 2024 /
Tips