Boccaccio, La Rocca, Cherry Moon, Fuse en Café d’Anvers in docu

De legendarische Vlaamse discotheken Boccaccio, La Rocca, Cherry Moon, Fuse en Café d’Anvers staan centraal in de documentaire reeks Those were the days. Oorspronkelijk was deze reeks met presentator Aster Nzeyimana alleen op VRT MAX te zien; maar in de laatste week van 2022 kun je de documentaires ook dagelijks om 20.10 uur op Canvas kijken.

Those were the days

De Vlaamse cafés, clubs, discotheken en festivals zijn bekend tot over de landsgrenzen. Boccaccio, La Rocca, Cherry Moon, Fuse en Café d’Anvers – wie kent ze niet. In de jaren negentig waren dit legendarische danstempels. Presentator Aster Nzeyimana gaat in de documentaire Those were the days op zoek naar straffe verhalen over de eerste jaren. Met naast getuigenissen van de oprichters, ook onverwachte verhalen van bekende gezichten. Van Charlotte de Witte over haar technotempel Fuse tot Tom Waes (die je begin 2023 ziet in Het verhaal van Vlaanderen) die terugblikt op zijn periode als portier bij Café D’Anvers. Eén ding staat vast: those were the days!

Danstempels

Belgen zijn wereldkampioen ‘het dak eraf blazen’ en we zijn dat eigenlijk al sinds het eind van de jaren 80. Toen al kwamen feesters en ravers vanuit heel Europa naar België om zich dagenlang te verliezen in danstempels als Boccaccio, La Rocca, Cherry Moon, Fuse of Café d’Anvers. Danstempels met elk hun eigen muziek, mode en temperament die hun stempel hebben gezet in de geschiedenisboeken van het mondiale uitgaan, maar die ook levens hebben veranderd. Iedereen kende elkaar: van het publiek, de dj, de toiletdame, de barman tot en met de portiers – en wat daar gebeurde blééf daar, want er was nog geen sprake van gsm’s en sociale media.

Documentaire over Vlaamse discotheken kijken

Wil jij de documentaire over Vlaamse discotheken als La Rocca, Café d’Anvers, Charry Moon, Fuse en Boccaccio kijken? In de laatste week van 2022 zie je van maandag tot en met vrijdag iedere dag een aflevering om 20.10 uur op Canvas. De reeks is ook (terug) te kijken op VRT MAX. Wil je dit vanuit Nederland (of een ander land dan België doen) zorg dan voor een VPN Verbinding, die je op België zet en surf dan naar de VRT MAX site. Dan kun je de afleveringen van Those Were The Days gewoon kijken.

Ontdek hier alles over de Vlaamse discotheken, die centraal staan in Those Were The Days.

La Rocca

La Rocca staat centraal in de eerste aflevering van Those were the days. Het Ibiza in de Kempen, van 1988 tot 2022 in Lier. Een witte villa die in de jaren 60 door Stella Artois was opgetrokken als baancafé en in het begin van de jaren 80 met dichtgetimmerde ramen tot een discotheek werd omgebouwd. Een danstempel met extravagantie als codewoord, VIP-arrangementen, adembenemende thema-avonden en dito decors, opwindende dansers en aanstekelijke house. Met oprichter Wim Van Ouytsel, manager Ricardo Sola, portier Henk Joossens, resident dj Marko Longin, pr-dame Tessa van Winkel, barvrouw Claudia Zyla en vaste klant Nick Wymeersch.

Café d’Anvers

Café d’Anvers wordt uitgelicht in de tweede aflevering van de documentaire Those were the days. Avant-garde in het Schipperskwartier van 1989 tot 2019 en op z’n hoogtepunt één van de allerbeste houseclubs van de wereld. Gelegen in een 16e-eeuws kerkgebouw nota bene, joeg de Antwerpse club onder het motto “turning people into animals” voor het eerst een beat door de rosse buurt en stond ze zo mee aan de wieg van het hedendaagse elektronicalandschap. Met oprichter Michel De Windt, portier Tom Waes, party-instigator Peter Platel, vaste klant & dj Vincent Buss (dj Prinz), toiletdames Jamila De Backer & Christel Matthyssens, resident dj Sven Van Hees en partyhost Patrick Soks.

Cherry Moon

Cherry Moon zien we de derde aflevering. Voor de iets hardere beats moest je van 1991 tot 2013 in Lokeren zijn, in The House of House. Geen VIP’s of extravagantie, gewoon rechttoe rechtaan feest en dansen op pompende muziek. Cherry Moon was in de nineties zo populair dat het z’n eigen anthems en merchandise had die vandaag, bijna 10 jaar na de sluiting, weer he-le-maal in zijn. Met oprichter Rudy Pincé, resident dj’s Yves Deruyter & DJ Ghost (Bjorn Wendelen), barvrouw Carla Vandevyver en vaste klant Valerie Maes.

Fuse

In een oude cinema in de Brusselse Marollen ligt de technotempel en mondiale referentie Fuse, die centraal staat in de vierde aflevering van de documentaire Those were the days. Door hun schitterende resident dj’s en visionaire en compromisloze programmatie midden jaren 90, werd Fuse zowat dé springplank voor iedereen die in het genre wat te betekenen heeft – van Laurent Garnier over Dave Clarke tot en met Jeff Mills – met als ultieme exponent onze eigen Charlotte de Witte. Met oprichter Peter Decuypere, booker/manager Olivier Ramoudt (2001-2019), resident dj Trish van Eynde (1994-2001), medewerkster Simone Visser (1999-2011), platenbaas & vaste klant Geert Sermon (Doctor Vinyl) en dj Charlotte de Witte.

Boccaccio

De Boccaccio zien we in de laatste aflevering. Het Las Vegas in Destelbergen, van 1987 tot en met 1993. De tempel van de new beat en de allereerste megadiscotheek in ons land die op z’n hoogtepunt feestvierders van over heel West-Europa over de vloer kreeg. Een gezonde mengeling van homo’s, yuppies en mensen uit de mode- en showbizzwereld die zich in het spiegelpaleis Boccaccio aan elkaar vergaapten. Met oprichtster Martine Oosterlinck, resident dj Olivier Pieters, dj & producer CJ Bolland en vaste klanten Trish van Eynde, Britta Gillis en Christophe Hendrikx.

Aster Nzeyimana over Vlaamse discotheken

Presentator Aster Nzeyimana vertelt: “Toen ik goed en wel voor de eerste keer op een dansvloer stond, was de glorieperiode van de dancings helaas al gepasseerd. Je zou dat misplaatste nostalgie kunnen noemen, maar dat is het volgens mij niet. Alleen al omdat we nooit meer zo’n muzikale aardverschuiving gaan krijgen als de heel erg blijde intrede van housemuziek eind jaren 80! Dat was nieuw, een begin van iets, dus volstrekt uniek. De Belgische dancings waren early adopters en dus visionair. Die kozen specifiek voor die muziek, dwars van de mainstream, en tegen de goedkeuring van ‘kenners’ en zowat alle media in.”

“Maar natuurlijk ook omdat het allemaal wat vrijer en minder gereguleerd was. In een aardedonker kot tot een gat in de morgen, met een glas in de hand, op te luide beats staan shaken zónder een gsm die in je zak zit te jeuken…? Ik kan er mij wel wat bij voorstellen, ja. En ook: de vrijhavens die dat waren. Safe places voor iedereen die anders was of een beetje buiten de lijntjes kleurde. Instrumenteel voor de emancipatie van de LGBTQI+-gemeenschap… Naast het muzikale waren ze ook op dat vlak niks minder dan baanbrekend. Dus, ja, those were definitely the days!”, aldus Aster Nzeyimana, die we kennen als sportjournalist en presentator. Maar natuurlijk ook als robot uit The Masked Singer.

* Let op: we werken in onze artikelen met affiliate links, waarbij we je verwijzen naar partners waarvan wij denken dat ze interessant voor jou zijn of aansluiten bij dit artikel. Wil je VlaamsKijken steunen, klik hier en ontdek alle mogelijkheden op een rijtje.

Altijd op zoek naar leuks om te kijken:

27 december 2022 /