De twaalf: alles over de makers

De twaalf is vandaag van start gegaan op Eén, maar wie zijn nu de makers van deze sterke serie. Want na de eerste aflevering weet ik één ding zeker: deze serie zou ik het liefst bingewatchen. Helaas is dat vanuit Nederland niet mogelijk. De Vlaamse kijkers hebben geluk: via VRT NU zijn alle afleveringen meteen te bekijken.

De twaalf is tot stand kunnen komen dankzij de inspanningen van heel wat jong talent uit Vlaanderen. Het ijzersterke scenario werd geschreven door Bert Van Dael en Sanne Nuyens, de bedenkers van het internationaal gelauwerde Beau Séjour (waarvan seizoen 2 momenteel wordt gedraaid). In combinatie met de verbluffende regie, in handen van Wouter Bouvijn, levert dat een reeks van internationale topkwaliteit op.

Bert Van Dael, scenarist en showrunner

Bert studeerde scenarioschrijven aan het Sint-Lukas (Brussel) en filosofie aan de KU Leuven. In 2012 schreef hij samen met Malin-Sarah Gozin de prijswinnende reeks Clan (heb je ‘m nog niet gezien, dan moet je dat absoluut doen). Daarna volgde Beau Séjour, een serie die hij samen met Sanne Nuyens bedacht en schreef voor productiehuis De Mensen. De reeks won de publieksprijs op het prestigieuze Séries Mania-festival en was de eerste Vlaamse serie die verkocht werd aan Arte. Beau Séjour werd tevens wereldwijd verspreid als een Netflix original en werd lovend onthaald door onder andere de bekende Amerikaanse schrijver Stephen King.

Sanne Nuyens, scenarist en showrunner

Sanne studeerde net als Bert scenarioschrijven aan het Sint-Lukas in Brussel. Daarnaast rondde ze ook een opleiding culturele studies af aan de KU Leuven. Ze begon als scenariste met het schrijven van prijswinnende kortfilms. Daarna volgde Beau Séjour, in samenwerking met Bert. Momenteel werkt ze aan het tweede seizoen van Beau Séjour als scenarist en showrunner. Waar de hoofdrol in het eerste seizoen voor Lynn van Royen was (die we ook terug zien in De twaalf), daar draait het in Beau Séjour 2 om Gene Bervoets.

Wouter Bouvijn, regisseur

Wouter Bouvijn studeerde in 2012 af aan het RITCS in Brussel. Hij zal de geschiedenisboeken ingaan als de eerste Vlaamse filmmaker die een Student Academy Award, een ‘Student-Oscar’, in ontvangst mocht nemen voor zijn kortfilm Tweesprong. De film sleepte talloze prijzen in de wacht, waaronder de Ensor voor ‘Beste kortfilm’ in 2013 en de ‘Best International Short’ op het HollyShorts Filmfest in Los Angeles. Momenteel draait Wouter Bouvijn de nieuwe Vlaams-Nederlandse serie Red light, met actrices Carice Van Houten, Halina Reijn en Maaike Neuville in de hoofdrol. Een serie waar ik hier op Vlaams Kijken natuurlijk al over heb geschreven. Zo benieuwd naar deze samenwerking tussen Vlaams en Nederlands talent.

En verder:

  • Camera: Dries Delputte
  • Geluid: Arne Winderickx
  • Kostuum: Isabel Van Renterghem
  • Haar & make-up: Diana Dreesen & Charlotte Blommaert
  • Decor: Philippe Bertin
  • Muziek: Jeroen Swinnen & David Martijn
  • Mixage: Matthias Hillegeer
  • Montage: Bert Jacobs
  • Productieleider: Remco Hoste
  • Producers: Peter Bouckaert & Gunter Schmid
  • Partners: VAF/Mediafonds, Scio Productions, Tax Shelter maatregel van de federale overheid
  • Internationale distributie: Federation Entertaintment
  • Campagnebeeld: Isaac E. Gozin (fotograaf Charlie De Keersmaecker, Thomas Nolf)
  • Setfotograaf: Thomas Nolf
  • Genre: Misdaaddrama

Achter de schermen bij De twaalf

De twaalf mag dan vandaag pas voor het eerst op tv zijn; inmiddels is er internationaal al veel interesse. De rechten zijn zelfs als verkocht. Die interesse is vooral te danken aan de unieke invalshoek en de hoge kwaliteitsstandaard van de reeks.

Intelligente reeks die onder de huid kruipt

“De twaalf is niet het zoveelste, klassieke ‘courtroom drama’. De focus ligt op hoe een assisenzaak inspeelt op de twaalf juryleden en omgekeerd: hoe het leven en het denkkader van elk jurylid zijn kijk op het proces beïnvloedt. Dat maakt van De twaalf een intelligente reeks die onder de huid kruipt. Doordat het verhaal en de personages je niet loslaten, krijgt De twaalf een hoog ‘bingewatch’-gehalte en dat is een extra troef. Resultaat is een reeks die zeer Vlaams en herkenbaar is voor ons, maar door zijn originaliteit en kwaliteit van een internationaal niveau is. Dat is de sterkte van onze fictiereeksen en dat maakt dat ze geliefd zijn bij een internationaal publiek”, legt Elly Vervloet uit. Zij is expert internationale coproducties drama bij VRT.

Jarenlang gewerkt aan scenario

 “Samen met Eén hebben we jarenlang gewerkt aan de scenario’s van De twaalf. Vervolgens hebben we dankzij de steun van het Mediafonds die kwaliteit kunnen overbrengen in beeld. De combinatie van sterke scenario’s en geïnspireerde regie heeft de aandacht getrokken van talrijke buitenlandse omroepen en platformen. Het succes van De twaalf toont nog maar eens het belang en het potentieel van onze audiovisuele industrie als toekomstgerichte sector aan”, aldus Peter Bouckaert, managing en creative director Eyeworks.

Sterke samenwerking binnen de Vlaamse audiovisuele sector

“Ik geloof heel sterk in de Vlaamse audiovisuele productiesector, en recent onderzoek heeft ook de cruciale rol van de VRT als motor voor die sector aangetoond. Dankzij onze inspanningen, en alle samenwerkingen die we aangaan, dragen we bij tot de tewerkstelling en professionalisering ervan. Onze fictie speelt intussen mee op wereldniveau en kan zeker tippen aan hetgeen de Scandinavische landen maken”, vertelt Paul Lembrechts, gedelegeerd bestuurder VRT.

Verder zei hij: “De Vlaamse fictiereeksen die we bij de VRT uitzenden zijn keer op keer een succes. We mogen in Vlaanderen fier zijn op zoveel creatief talent. Verschillende reeksen van eigen bodem, zoals Tabula rasa, Beau Séjour en Gevoel voor tumor, vallen niet alleen in de smaak in Vlaanderen, maar ook daarbuiten. Ze worden in het buitenland aangekocht en winnen prestigieuze internationale prijzen. Hierin slagen we enkel door samen te werken met andere Vlaamse mediabedrijven, omroepen en productiehuizen én door de steun van het VAF/Mediafonds, de tax shelter-regeling of buitenlandse investeerders. De laatste jaren heeft fictie in ons land door deze inspanningen een enorme stimulans gekregen. Kwalitatief leveren onze merken elke keer opnieuw echte pareltjes af. Geen wonder dat we met onze fictiereeksen meer en meer in de kijker lopen. Dat succesparcours is voor de Eén-reeks De twaalf niet anders.”

Toppers in hun vak

Olivier Goris, netmanager Eén, is ook onder de indruk: “Met De twaalf heeft Eén opnieuw straffe fictie in handen om Vlaanderen en de rest van de wereld te veroveren. Dat heeft de reeks al bewezen op Canneseries. Het is altijd veelbelovend als een reeks, nog voor ze op antenne te zien is, een gegeerde prijs kan bemachtigen. Die onderscheiding is te danken aan het prachtige werk van scenaristen Bert Van Dael en Sanne Nuyens, ook bekend van Beau Séjour. Zij zijn echte toppers in hun vak en hebben een spannend, meeslepend en tegelijk verrassend verhaal neergezet. Voeg daar het talent van de cast aan toe die verbluffende scènes speelt, en je hebt een reeks van topniveau.”

Foto: © Thomas Nolf

Meepraten over dit artikel? Heb je tips? Of een vraag over een ander artikel? Dan ben je van harte welkom in de VlaamsKijken Facebook-groep.

3 november 2019 /