Radar terug op tv met extreme prijsstijging medicijnen
Antoinette Hertsenberg is iedere maandag om 20.35 uur op tv met een nieuw seizoen van Radar. Het consumentenprogramma van AVROTROS kun je kijken op NPO1. Ontdek alvast meer over de onderwerpen van deze week in Radar. Het gaat over Telefoondiscounter.nl en de stijgende energieprijzen.
Telefoondiscounter.nl
Radar ontving tientallen klachten over Telefoondiscounter.nl., een website voor de verkoop van refurbished smartphones. Mensen die een dure telefoon bestellen, krijgen het apparaat vaak niet binnen. Als ze hun geld terugvragen, krijgen ze nul op het rekest. Fons gaat op onderzoek uit.
Stijgende energieprijzen
De stijgende energieprijzen, we worden er allemaal mee geconfronteerd. We worden gecompenseerd en de lage inkomens krijgen misschien op korte termijn extra financiële hulp. Blijft het bij pleisters plakken of komen er structurele oplossingen want ook de middeninkomens zullen hard geraakt worden. Radar rekent het uit en het NIBUD reageert aan tafel.
Extreme prijsstijging medicijnen
Het is een slimme truc van farmaceutische bedrijven. Je pakt een medicijn dat al langer op de markt is voor kwaal A, registreert het opnieuw voor kwaal B en verkoopt het voor het 500-voudige. Aan het medicijn zelf is niks veranderd. Zo kan een behandeling op jaarbasis van bijvoorbeeld 4400 euro stijgen naar 65.000 euro per jaar. Op kosten van de samenleving. Moet dat niet anders?
Plangroep Nederland
Verder: Na de uitzending over Plangroep Nederland kreeg Radar bijna 200 nieuwe klachten over het bedrijf binnen. Die mails liegen er niet om: mensen zijn boos op Plangroep omdat ze niet gehoord worden en hun problemen niet opgelost worden. Hoe nu verder?
Woekerpolisaffaire
Radar laat in 2006 al zien dat gemiddeld 40% van het geld van miljoenen mensen door verzekeraars wordt ingehouden en verdwijnt in hun zakken en die van tussenpersonen. De woekerpolisaffaire is geboren. De Hoge Raad doet uitspraak in deze omvangrijke zaak tegen Nationale Nederlanden.
Fietsen van Spirit
Een gloednieuwe fiets van het merk Spirit, een ideaal kado. Bij aflevering is de doos beschadigd en de fiets ook. Het bedrijf reageert niet of nauwelijks op klachten.
Long Covid & werken
En verder: Mensen met ‘Long Covid’ houden langdurig klachten nadat ze corona hebben gehad en kunnen jarenlang niet werken. BIj ziekte moet je werkgever minimaal 2 jaar je loon doorbetalen. Veel patiënten zitten nu op die grens en maken zich grote zorgen. Blijft de overheid halsstarrig vasthouden aan bestaand beleid of wordt er een uitzondering gemaakt voor deze groep.
Spotta
Als 14-jarigen extra zakgeld willen verdienen, kan dat door folders te bezorgen via het bedrijf Spotta. Spotta voert plotseling een tariefwijziging door waarbij bezorgers minder dan het minimumjeugdloon gaan verdienen. Vakbond CNV wil dit oppakken met de politiek.
Klimaatschade
Verder: Klimaatschade, we krijgen er steeds vaker mee te maken. Veel mensen denken dat ze hier volledig voor verzekerd zijn, blijkt uit een enquête van Radar. Zo dacht 68% van de respondenten gedekt te zijn voor schade door een overstroming met een woonverzekering terwijl dit dus lang niet altijd het geval is. Wat is dan wel gedekt en hoe bescherm je je dan? Radar zoekt het uit.
Onderzoek Energiebemiddelaars
De nieuwe regels voor telemarketing worden op grote schaal overtreden. Dat blijkt uit onderzoek van Radar onder 14.000 respondenten. Met de aangepaste Telemarketing-wet mogen bedrijven wettelijk alleen nog bellen met uitdrukkelijke toestemming of als de consument klant is geweest van het bedrijf. Na 1 juli 2021, toen het Bel-me-niet-Register werd afgeschaft, kreeg 61% van de deelnemers aan het Radar-onderzoek nog steeds ongewenste telefoontjes van energiebemiddelaars. Bijna iedereen (96%) vindt deze belletjes vervelend. Uit het onderzoek blijkt verder dat van de 90% van de consumenten die heeft aangegeven niet meer gebeld te willen worden, 84% daarna toch wordt benaderd. Dit zogenoemde recht van verzet, is onder de nieuwe wet de enige mogelijkheid om bezwaar tegen dit soort telefoontjes te maken.
Bel-me-niet Register
Dat het Bel-me-niet Register niet werkte liet Radar eerder al zien. Met name callcenters die energiecontracten proberen te slijten hadden hier maling aan. Weinig hielp. Ze bleven bellen, van verschillende telefoonnummers. En daarin is nu dus niet veel veranderd. Door de invoering van de wet heeft de ACM (Autoriteit Consument en Markt) een stok om mee te slaan, want er kan gehandhaafd worden. Sterker nog, ze kan boetes uitdelen en dreigen met dwangsommen tegen de bedrijven. Alles om de consument te beschermen tegen deze overlastgevende praktijken. Op dit moment zijn er nog geen boetes opgelegd.
Onbestaande nummers
Respondenten noemen ontelbare bemiddelaars en heel veel energieleveranciers. In het onderzoek vroeg Radar naar de betreffende telefoonnummers. Opvallend: Als Radar deze nummers terugbelt, krijgt de redactie te horen dat ze niet in energie bemiddelen, dat de redactie verkeerd verbonden is of de melding dat het nummer niet meer bestaat. Radar heeft de meest genoemde energieleveranciers en de branchevereniging van energieleveranciers om commentaar gevraagd. Hierop is nog geen reactie gekomen, melden zij in het persbericht dat op zondagavond 30 januari verzonden is.
CO20-supplement is water
Door het CO20-supplement verkort je het ziekteproces van Covid 19, dat claimt het Volendamse Universal Vitality. Maar wat zit er eigenlijk in het flesje met de wonderdruppels? De conclusie is simpel: het is water. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit tikte het bedrijf op de vingers gegeven, maar het supplement is nog steeds te koop.
Medische keuring rijbewijs
Verder in Radar: het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen(CBR) verplicht bij bepaalde medische aandoeningen een keuring om zo te bepalen of je de weg (weer) op mag. Deze keuring stelt vaak niet zoveel voor. Dat blijkt uit een enquête die Radar hield onder 4000 testpanelleden.
Sunshower
In de tweede aflevering van het nieuwe seizoen Radar ging het over de shunshowers en Max Verstappen Fanshop. “Onmisbaar voor vitamine D-aanmaak, verbeterde weerstand, meer energie”, zomaar wat claims uit reclames voor douches met infrarood- én UV-licht. Vooral aan het UV-licht worden veel voordelen toegeschreven. Radar legt de gezondheidsclaims voor aan een drietal deskundigen en die draaien er niet omheen: Het gebruik van dit soort douches – die je ook wel kent als een Sunshower – is schadelijk. Eén van de bedenkers van de UV-douche reageert in de studio van Radar.
Max Verstappen Fanshop
En verder in de tweede aflevering van Radar: Vol adrenaline en trots bestelden Max Verstappen-fans op 12 december truien, t-shirts en fotoboeken van hun held in de officiële Max Verstappen Fanshop. Veel fans zijn teleurgesteld: hun bestellingen kwamen niet aan, te laat en erger nog: de kwaliteit liet nogal te wensen over. Fons gaat erachter aan.
Philips Dreamstation 1
In de eerste aflevering van Radar zagen we dat Philips mogelijk veiligheidsproblemen heeft met hun slaapapneu apparaat de Dreamstation 1. De patiënten zitten met de handen in het haar. Ze hebben te maken met een potentieel gevaarlijk apparaat. Als ze een nieuw apparaat willen, vergoedt de zorgverzekeraar dit niet. Waarom niet? En welke stappen neemt Philips om het probleem op te lossen? Dat zijn zaken die worden besproken in de eerste aflevering van Radar dit seizoen. Philips gaat maandag in de Radar studio in gesprek met Antoinette Hertsenberg (wist je trouwens dat zij schrijfster is van diverse boeken?).
Nieuwe aflevering Radar
Verder in de eerste nieuwe aflevering van dit seizoen van Radar aandacht voor de invloed van energiemaatschappijen op jouw energierekening. Daarnaast komen gedupeerden aan het woord, die nóg grotere schulden hebben nadat ze in zee zijn gegaan met een budgetbeheerder. Wat dat betreft is Radar ieder seizoen weer een ontzettend interessant.
Foto: Elvin Boer
* Let op: we werken in onze artikelen met affiliate links, waarbij we je verwijzen naar partners waarvan wij denken dat ze interessant voor jou zijn of aansluiten bij dit artikel. Wil je VlaamsKijken steunen, klik hier en ontdek alle mogelijkheden op een rijtje.
Altijd op zoek naar leuks om te kijken:
- Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
- Volg via andere social media-kanalen zoals Instagram, WhatsApp en TikTok.
- Klets mee in de Facebook-groep.
17 januari 2022 /
Tips