Hebben zij dan niets opgestoken van hun theorie examen en rijlessen?
Hebben zij dan helemaal niets opgestoken van hun theorie examen en rijlessen? Die vraag stel ik mij ieder seizoen weer als ik kijk naar De Slechtste Chauffeur van Nederland. Soms hebben ze hun rijbewijs nog maar een paar jaar en is de kennis van de verkeersregels al ver te zoeken.
Theorie examen auto op je 16e
Nu is er in Nederland de afgelopen jaren natuurlijk wel wat veranderd als het gaat om het halen van je theorie examen voor de auto en daaropvolgend je rijbewijs. Waar ik (geboren in 1984) tot mijn achttiende geduld moest hebben, voordat ik aan dit nieuwe avontuur kon beginnen, daar zijn jongeren vanaf zestien jaar al in de ban van hun aanstaande autorijbewijs. Je kunt namelijk vanaf je zestiende al theorie examen voor de auto doen. Als je een half jaartje zestien bent, kun je vervolgens starten met rijlessen en de tussentijdse toets doen. Vanaf je zeventiende mag je je praktijkexamen doen en kun je dus je rijbewijs op zak hebben.
Rijbewijs op je zeventiende
Op je zeventiende kun je in Nederland dus al je rijbewijs al op zak hebben. Op dat moment mag je nog niet alleen rijden, maar mag dit met de door jouw zelf uitgekozen coaches naast je in de auto. Dat begeleiderspas voor 2toDrive kun je aanvragen bij de RDW. Dit kun je al doen als je 16,5 jaar bent. Alleen met die pas kun je je autorijbewijs (categorie) B aanvragen. Vanaf je achttiende mag je vervolgens zonder begeleiderspas en dus alleen in de auto rijden.
Focus op leren auto theorie
Als je je meteen focust op het leren van de auto theorie, dan kun je dus heel snel met de auto op de weg. Volgens het CBR halen er zelfs maandelijks zo’n vierduizend zeventienjarige al hun rijbewijs. Het CBR meldt op hun site: “op die leeftijd lijkt het sneller en beter te gaan.”
Als ik kijk naar hoe je tegenwoordig voor je theorie examen auto kunt leren, dan denk ik dat dat er ook zeker aan bijdraagt. Zaten wij voorheen de boekjes door te leren met al die – voor pubers – saaie regels, daar kun je nu gratis je theorie examen oefenen online. Aan de hand van tal van video’s en foto’s leer je de verkeersregels. En er zit ook nog eens een fout analyse bij, waardoor je beter snapt wat je fout hebt gedaan. Daarnaast vind ik het persoonlijk ook heel fijn om verkeerssituaties te zien, dan kun je deze toch veel beter inschatten en ga je ook de logica ontdekken. In het geval van verkeersborden kun je ook ezelsbruggetjes voor jezelf bedenken.
Slechtste Chauffeur van Nederland
As je dan kijkt naar De Slechtste Chauffeur van Nederland, dan vraag je je echt af of de deelnemers hun rijbewijs (inclusief hun theorie examen) bij een pakje boter hebben gekregen. Kijk bijvoorbeeld naar de 20-jarige Bradley uit het tiende seizoen van De Slechtste Chauffeur van Nederland. Hij heeft zijn rijbewijs nog maar net en heeft nu al geen idee meer waar al die verkeersborden voor dienen. Dat vind ik bizar… Kijk dat je als zestig- of zeventigjarige geen idee meer hebt, dat kun je ook niet goedpraten, maar de tijd waarin zij de verkeersregels hebben geleerd was toch wel heel anders dan anno nu.
Door rijden na crash…
Het afgelopen seizoen heb ik sowieso met veel verbazing naar De Slechtste Chauffeur van Nederland gekeken. Hoe krijg je het voor elkaar om de volledige zijkant van je auto in de prak te rijden – inclusief gebroken ruit, die in duizenden stukjes vloog (want veiligheidsglas) – en dan gewoon zo’n proef uitrijden. Op zo’n moment stop je toch meteen? Nee hoor, bestuurster Danica reed door en bracht daarmee ook andere deelnemers in gevaar. De meeste mensen zouden bibberend de auto verlaten en de volgende proeven ontzettend voorzichtig rijden. Zij niet… Neehoor, er werd gewoon nog meer schade gereden.
Verkeersregels
Maar het mooiste onderdeel vind ik toch altijd het moment waarop de kennis van de verkeersborden en -regels wordt getest. De kennis daarvan is echt bizar… Maar wees eens eerlijk? Hoeveel antwoorden heb jij goed als je meedoet? Het ANWB heeft daar jaren geleden wel eens onderzoek naar gedaan. Als mensen met hun rijbewijs hun theorie examen weer zouden moeten doen, dan zou zeker een kwart zakken. Wat dat betreft is het dus echt heel belangrijk om die verkeersregels vanaf het begin meteen goed in te stampen.
31 mei 2021 /
Tips