Radar 2023: onderwerpen die dit najaar worden besproken

De live-uitzendingen van Radar zijn vanaf maandag 18 september weer wekelijks om 20.30 uur te kijken bij AVROTROS op NPO2. Ontdek in dit artikel alles over de zaken, die besproken worden in Radar in het najaar van 2023. De presentatie is in handen van Antoinette Hertsenberg en Fons Hendriks.

Radar najaar 2023

Antoinette Hertsenberg en Fons Hendriks maken in het najaar van 2023 ook weer tal van belangrijke onderwerpen bespreekbaar in Radar. Zo hebben ze het over de slepende hersteloperatie van de toeslagenaffaire, maar ook over illegale puppyhandel en de pechgeneratie studenten. Dit artikel werken we wekelijks bij, zodat je op de hoogte blijft van alle zaken. We beginnen daarbij altijd met de meest nieuwe aflevering.

Radar 2023 kijken

Je kunt Radar 2023 vanaf maandag 18 september om 20.30 uur bij AVROTROS op NPO 2 kijken. Wist je dat je de afleveringen ook kunt zien op NPO Plus en NPO Start. Hier kun je zelfs afleveringen terugkijken uit 2015. Wil je dit vanuit het buitenland doen, maak dan gebruik van een VPN Verbinding die je op Nederland zet. Als je dan naar de NPO Start site gaat, kun je de filmpjes gewoon kijken. 

Over eerdere seizoenen van Radar schreven we het volgende:

Aflevering 13

PFAS in cosmetica tot kerstboom

Van PFAS in cosmetica tot aan een groene kerstboom en klachten over Refurbished.nl, maar ook een onverklaarbaar hoog energieverbruik in blokverwarming-flats – dat zie je in AVROTROS Radar. Zelf ben ik vooral benieuwd naar het PFAS in cosmetica-item. Producten met PFAS kunnen namelijk je immuunsysteem aantasten en in het ergste geval kanker veroorzaken. Hoe kun je deze producten uit de weg gaan als consument? En moer er niet meteen een verbod op komen… Ik zou zeggen van ‘ja’, maar het zal vast lastiger liggen. Ik ben benieuwd naar de PFAS discussie in Radar.

Aflevering 12:

Woekerpolis ASR

Na een jarenlange juridische strijd heeft verzekeraar ASR aangekondigd 300 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de compensatie van klanten met een woekerpolis. Dit geldt zowel voor klanten van ASR als voor die van Aegon. Andere verzekeraars, zoals bijvoorbeeld Nationale Nederlanden, hebben nog steeds zaken lopen. Wat betekent deze zet van ASR voor deze zaken? De Consumentenbond reageert in de studio.

Dubieuze facturen

Een voormalig kaakchirurg bestookt zeker honderd oude klanten met dubieuze facturen. Hoewel de rekeningen uit 2019 stammen, en belangrijke gegevens missen, dreigt de oud-kaakchirurg met incassobureaus als klanten niet betalen. Dat terwijl hij zelf tonnen verschuldigd is aan zorgverzekeraars die hij heeft afgetroggeld met declaraties. Zo declareerde hij opvallend vaak een poliepbehandeling: 1000 keer vaker dan het landelijke gemiddelde. Wie is deze man en waarom handelt hij zo? Fons Hendriks gaat naar hem op zoek in de aflevering van maandag 4 december.

Aflevering 11:

Callsure

Een Turks callcenter dat voor verschillende Nederlandse energiemaatschappijen werkt, had lange tijd instructievideo’s voor het personeel op een openbaar videoplatform staan, zo blijkt uit onderzoek van het AVROTROS-televisieprogramma Radar. Hierdoor werden privacyregels geschonden en werd zichtbaar dat er trucs gebruikt worden om een maandbedrag zo laag en aantrekkelijk mogelijk te presenteren om op deze manier klanten op het verkeerde been te zetten. Callsure, het desbetreffende bedrijf, laat weten dat door vragen van Radar alle energiemaatschappijen hun samenwerking met dit callcenter hebben stopgezet. Je zag dit in de aflevering van maandag 27 november.

Privacyregels geschonden

Veel persoonlijke gegevens, zoals NAW-gegevens, bankrekeningnummers, telefoonnummers, de huidige energieleverancier en soms zelfs het energieverbruik van potentiële klanten, waren in de video’s te zien. De begeleidende stem van de instructeur in de video bewees dat het bedrijf, Callsure, zich duidelijk niet hield aan de regels. Onder meer Eneco, Mega Energie en Greenchoice huurden deze partij in voor de werving van nieuwe klanten. 

Valse contracten

Door de dalende energieprijzen zag Radar afgelopen half jaar een toename in het aantal klachten over telefoontjes voor energiecontracten. Consumenten bleken benaderd door een partij, onder de naam Altijd de Juiste Keuze en Dat kan Beter en kregen onder meer contracten opgestuurd met een valse handtekening. Ook werd een maandbedrag beloofd dat vlak voor het ingaan van het contract ineens verdubbeld werd en er werd gerekend met een enkele meter, in plaats van een dubbele. Daardoor komt het voorschotbedrag lager uit. 

Eneco en Callsure

Radar vroeg Eneco in juni al naar een samenwerking met Callsure. Toen verklaarde de energiemaatschappij niet met het Turkse callcenter samen te werken. Echter afgelopen week bleek het bedrijf daarna toch in zee te zijn gegaan met het callcenter, dat naar eigen zeggen vijftien vestigingen in Turkije heeft. Het callcenter laat in een reactie weten het te betreuren dat de video’s op een openbaar platform stonden en heeft ze direct offline gehaald toen Radar erop wees. Ze geven daarbij aan nooit op de manier in de video’s geïnstrueerd, gebeld te hebben. 

Aflevering 10:

Bonnetje.nl

De bedrijven die parkeerboetes ‘gratis’ aanvechten staan op hun achterste benen omdat hun vergoeding waarschijnlijk omlaag gaat met 75 tot 90 procent. De Tweede Kamer nam daar onlangs een voorstel over aan omdat deze bedrijven als paddestoelen de grond uitschieten en een flinke vergoeding opstrijken terwijl consumenten makkelijk zelf bezwaar kunnen maken (net als bij WOZ-bezwaar). De bezwaar-bedrijven, onder anderen Bonnetje.nl (met boegbeeld rapper Boef) en Verkeersboete.nl, vinden de verlaging belachelijk. Volgens hen is het een aanslag op toegang tot fatsoenlijke rechtshulp terwijl hen de nek wordt omgedraaid. Dit was maandag 20 november 2023 te zien in het AVROTROS-programma Radar. 

Parkeerboetes aanvechten

De parkeerboete-bedrijven bieden nu nog een service aan waarbij je je verkeersboete inscant, zij bezwaar maken en in beroep gaan namens de overtreder. Als de boete wordt vernietigd, kunnen zij proceskosten tot wel 1.300 euro declareren bij de overheid. Aan die financiële prikkel wil de wetgever nu een einde maken. Zij ziet dat deze commerciële bureaus het rechtssysteem verstoppen en vaker kiezen voor bezwaar maken, liefst zo complex mogelijk, omdat ze dan een hoger bedrag kunnen declareren. De Eerste Kamer moet nog een besluit nemen over deze zaak.

Aflevering 9:

Digitale erfenis

Als je het hebt over een erfenis denk je aan het nalaten van je geld, je huis, misschien je huisdier. Maar hoe zit het met je digitale erfenis, dus je wachtwoorden, de code van je telefoon of van je tablet? Uit een enquête van Radar blijkt dat een grote groep mensen (64%) weleens denkt aan hun digitale erfenis maar 85 procent heeft niet alles of zelfs nog helemaal niets geregeld. 

Zorgpremie 2024

De nieuwe zorgpremies zijn weer bekend. Afgelopen jaar hebben veel mensen problemen ervaren doordat op de deadline van de overstapperiode nog lang niet alle zorgcontracten rond waren. Moeten zorgaanbieders en zorgverzekeraars gedwongen worden de contracten rond te hebben op 12 november?

Aflevering 8:

Stijgende rente studieschuld

Zijn studenten genoeg gewaarschuwd voor de stijgende rente op de studieschuld? Deze vraag wordt in Radar besproken. Daarnaast wordt er gekeken naar de hoogte van verkeersboetes en de prijzen van medische tests worden vergeleken. Hoe kunnen die zo verschillen?

Aflevering 7:

Schimmel in huurhuis

Eén op de vijf huurders wordt getroffen door schimmel op de muren en vochtproblemen met als gevolg onbewoonbare kamers. Maar wat zijn eigenlijk je rechten als huurder? Radar gaat op zoek naar antwoorden.

Zorgplafond

Aan het eind van het jaar bereiken steeds meer ziekenhuizen hun zorgplafond; dat betekent dat het geld om je te behandelen op is. Je zorgverzekeraar moet dan op zoek gaan naar een nieuwe ziekenhuis… Maar kennen ze zelf de regels wel? Radar duikt in deze vervelende kwestie.

Aflevering 6:

Zonnepanelen via Dexia

Radar besteedt op maandag 23 oktober 2023 aandacht aan het leasen van zonnepanelen en de Belgische bank Dexia. Honderdduizenden klanten sloten daar aandelenleasecontracten af en kwamen zo met een enorme schuld én een BKR-registratie te zitten. Dexia biedt gedupeerden nu een bedenkelijke mogelijkheid om van deze registratie af te komen, zo lezen we op de Radar site.

Zonnepanelen zonder investering duurder

Verder in de aflevering: “‘Zonnepanelen zonder investering’, zo wordt het aangeprezen, maar het leasen van de panelen blijkt wel degelijk een fikse investering. Achter de gouden bergen die worden beloofd door aanbieders van zonnepanelen, schuilen torenhoge rentes.” Radar duikt hier verder in. Daarnaast zien we ook vieze hotelkamers in Nederland. Dat doet ons dan weer meer denken aan het tv-programma MAX vakantieman.

Aflevering 5:

Gasprijs, advertentiefraude en Booking.com

In aflevering 5 van Radar gaat het onder andere over de gasprijs. Betalen wij als consument niet veel te veel? Op de beurs daalt de prijs namelijk veel harder dan de tarieven die consumenten betalen. Verder ontdekken we meer over advertentiefraude en Radar gaat langs bij Booking.com. Daar moeten klanten soms maandenlang op hun geld wachten.

Wat verder nog bleek voorafgaand aan de aflevering:

Druk op huisartsen

De druk op de huisartsenzorg in Nederland neemt flink toe. Momenteel kiezen twee op de drie huisartsenpraktijken voor een gedeeltelijke of zelfs volledige patiëntenstop, dit zet de toegankelijkheid van de alledaagse zorg onder druk. Het is voor veel Nederlanders lastig om na een verhuizing of bij het pensioen van een huisarts een vervanger dichtbij huis te vinden. Dit blijkt uit een onderzoek van Independer onder 1145 Nederlandse huisartsen dat vanavond in het AVROTROS-programma Radar wordt besproken. 

Patiëntenstop

Ruim de helft (50,5%) van alle ondervraagde huisartsenpraktijken accepteert momenteel alleen nieuwe patiënten onder strikte voorwaarden, bijvoorbeeld bij gezinsuitbreiding, gezinshereniging of samenwonen. Soms worden alleen patiënten uit een bepaalde postcode aangenomen, zo stelt Independer. Bijna één vijfde (18,3%) van de huisartsen maakt zelfs helemaal geen uitzonderingen.
Zij hebben een volledige patiëntenstop. Dit samen maakt dat ruim twee op de drie huisartsen alleen onder strikte voorwaarden of helemaal geen nieuwe patiënten meer aannemen. In de uitzending van Radar vertellen twee patiënten over hun ingewikkelde zoektocht.

Grootste tekort in Overijssel

De druk op huisartsenzorg is een landelijk probleem al zijn er wel provinciale verschillen. Zo is het in Overijssel de grootste uitdaging om een nieuwe huisarts te vinden. In deze provincie geeft namelijk zelfs 79,9% van de praktijken aan een gedeeltelijke of volledige patiëntenstop te hebben. “Het is natuurlijk heel erg vervelend als je in je eigen buurt of zelfs eigen dorp geen huisarts kunt vinden. Wat veel mensen niet weten is dat dan jouw zorgverzekeraar je kan helpen. Die kun je bellen met het verzoek om voor jou in de nabije omgeving te gaan zoeken naar een huisarts”, aldus Independer-zorgexpert Bas Knopperts.   

Deventer en Hilversum

Ook in Noord-Holland (76,5%) en in Zuid-Holland (74%) moeten veel praktijken de instroom van nieuwe patiënten beperken, blijkt uit het onderzoek. Saillant detail is dat wanneer de gemeenten worden afgezet tegen de indeling van het Sociaal Cultureel Planbureau, de problemen het grootst zijn in overwegend kleinstedelijke gebieden. Hiertoe behoren bijvoorbeeld Deventer (80%) en Hilversum (91,6%)  Als reden voor de patiëntenstop noemen de huisartsen: dat er steeds meer taken door overheid en zorgverzekeraars op hun bordje worden ‘gegooid’, vergoedingen te laag zijn om fatsoenlijk een praktijk te runnen en de toegenomen werkdruk.    

Chronische zieken

Knopperts: “Het kan vooral voor chronisch zieken een groot probleem zijn als zij niet een huisarts in de buurt hebben. Denk bijvoorbeeld aan een diabetespatiënt, die zijn controles nodig heeft. Dus ga eerst zelf op tijd zoeken naar een huisarts in de buurt die nog ruimte heeft als je weet dat jouw huisarts met pensioen gaat. Datzelfde geldt natuurlijk bij een verhuizing.”

Aflevering 4:

Omboekprijzen

In aflevering 4 ontdekken we meer over de omboekprijzen van Transavia. Die zijn soms flink duurder, dan precies dezelfde vlucht op de normale bestelpagina van Transavia. Dit probleem speelt al tien jaar. De luchtvaartmaatschappij weet er zelfs van af, maar er is tot op heden niks gebeurd. Verder ook onverklaarbare hoge energierekeningen van Eneco in een Rotterdams appartementencomplex en de veiligheid van cosmetische behandelingen.

Aflevering 3:

In aflevering 3 – van maandag 2 oktober – gaat het over aangetekende brieven. Maar het gaat ook over medicijnen en het Tijdelijk Noodfonds Energie. Lees er hieronder meer over.

Effect preventieve medicijnen

Dat een medicijn bijwerkingen kan geven, dat weten we allemaal. Die staan uitgebreid beschreven in de bijsluiter. Maar wat niet in de bijsluiter staat is hoe effectief het medicijn is. Voor elke persoon waarbij het medicijn wél werkt, blijkt uit gegevens dat er soms tientallen mensen zijn waarbij het níet werkt. Maandag wordt in Radar uitgelegd hoe effectief bepaalde preventieve medicijnen zijn.

Tijdelijk Noodfonds Energie

Verder worden klachten besproken over het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dit fonds zou mensen met een kleine portemonnee moeten helpen met het betalen van hun energierekening. Maar nog steeds wachten duizenden mensen op duidelijkheid over hun aanvraag. 

Bezorging aangetekende brieven

PostNL past de bezorging van aangetekende brieven aan. Het AVROTROS- programma Radar concludeerde eerder dit jaar dat de levering van de brieven vaak niet goed gaat. De brieven werden zonder handtekening van de ontvanger door de brievenbus gedaan. Uit een recente check blijkt, zo is in de uitzending van maandag te zien, dat het afleveren van de brieven nauwelijks is verbeterd.

Reactie PostNL: aangetekende brieven

“We hebben deze zomer een test gedaan met aparte bezorgers die alleen maar aangetekende brieven bezorgen. Dat hebben we op kleine schaal getest, die resultaten zijn heel goed. Dat gaan we nu uitrollen. In 2024 moet dat helemaal ingevoerd zijn”, aldus PostNL-topman Bob van Ierland, directeur post Nederland. Dit moet ervoor zorgen dat de gevoelige post op de juiste manier bezorgd wordt. “Het blijft mensenwerk, maar door het zo te doen heb ik er echt alle vertrouwen in”, zegt van Ierland. Afgelopen zomer werd dit beleid al op kleine schaal getest door PostNL en de resultaten waren naar eigen zeggen positief.

Verkeerde levering aangetekende brief

Radar stuurde twintig aangetekende brieven door heel Nederland naar mensen die niet thuis waren. Zes keer ging de levering goed: de brief werd naar een afhaalpunt gebracht en de bewoners kregen een briefje in de brievenbus. Maar het overgrote deel werd nog steeds niet correct afgeleverd. Zeventig procent van de brieven belandde, zonder handtekening van de ontvanger, gewoon in de brievenbus. De brieven werden wel ondertekend, maar nooit door de ontvanger. Soms is zelfs de sticker ‘aangetekend’ van de brief gescheurd.

Gevolgen fout

Een aangetekende brief wordt met een specifieke reden verstuurd. Zo kan het gaan om belangrijke documenten of bewijsstukken voor een verzekeraar. Ook aankondigingen voor het betalen van griffiekosten gaan via aangetekende post. Het niet (of fout) leveren van een aangetekende brief kan daarom grote gevolgen hebben voor de consument. 

Aflevering 2:

Slachtoffers toeslagenaffaire

De slepende hersteloperatie van de toeslagenaffaire moet op de schop, vinden CDA en SP. Daartoe presenteren voormalig kamerlid Renske Leijten (SP) en CDA-kamerlid Inge van Dijk een ‘eendagsplan’ in de tweede uitzending Radar van dit najaar. Het plan moet gedupeerde ouders sneller helpen. Nu raken veel toeslagenouders vaak jarenlang verstrikt in de pijnlijke procedures van het herstelproces. 

Inge van Dijk en Renske Leijten

Inge van Dijk en Renske Leijten vinden dat de hersteloperatie radicaal versimpeld moet worden. In hun eendagsplan spreekt de overheid één datum af met een toeslagenouder om samen om tafel te zitten. De ouder en de overheid verzamelen van tevoren de relevante bewijzen en documenten en bespreken dit op de bewuste dag. Ze overleggen vervolgens over de schadevergoeding. Een dag later volgt, als het plan wordt uitgevoerd, de definitieve beslissing. 

Herstelproces toeslagenaffaire

Het plan moet de huidige procedure versnellen omdat deze jaren voort kan slepen. Inge van Dijk: “Als je met de ouders om tafel gaat en hen laat voelen: wij zijn hier voor jullie, dan krijg je een andere dynamiek in het proces. Maar als je tegen de ouders zegt: lever maar bonnetjes aan, dan kijken wij wat we ermee doen, dan zou ik ook boos en strijdbaar worden.”

Belastingdienst in gebreke

Volgens de huidige procedures moeten ouders in het huidige proces namelijk veel ‘bonnetjes’ en andere bewijzen aanleveren en hun pijnlijke verhaal oprakelen bij elk nieuw overheidsloket, elke betrokken commissie en in elk stadium van het complexe stappenplan. Ouders beginnen daarom allerlei juridische procedures. Vorig jaar stelden 20.000 mensen de Belastingdienst in gebreke omdat die langer over een beslissing deed dan wettelijk toegestaan. 

Stress & 2 miljoen overhead kosten

“Je kunt in heel veel verschillende procedures lopen, zoals bezwaren en ingebrekestellingen. Dat kost veel geld, dat leidt tot ontzettend veel stress en het stelt het finale oordeel van wat je krijgt uit,” zegt Renske Leijten. Het voormalig kamerlid vervolgt: “Maar wij zijn geen schade-experts, en iedere dag dat het langer duurt, kost het ook gewoon 2 miljoen aan overhead.” De kosten van de hersteloperatie worden nu begroot op 7,1 miljard euro. Twee miljard daarvan is voor de uitvoering, die een steeds groter aandeel van het prijskaartje uitmaakt. De rest is bedoeld voor compensatie van de ouders. 65.000 mensen hebben zich als gedupeerde gemeld voor het herstelproces, dat nu drie stappen kent. 

Staatssecretaris voor Toeslagen

Staatssecretaris voor Toeslagen en Douane Aukje de Vries antwoordt niet op de vraag wat zij vindt van het eendagsplan. Ze zegt dat ze constant zoekt naar manieren om de hersteloperatie te versnellen en verbeteren, wat heeft geleid tot een nieuwe aanvullende schaderoute die dit najaar wordt uitgerold.  “Er zijn helaas geen makkelijke oplossingen om alle problemen in een keer weg te nemen. Daarvoor is het te ingewikkeld: het gaat om een grote groep ouders en ze hebben niet allemaal dezelfde problemen.'” In de studio van Radar geven Renske Leijten en Inge van Dijk in aflevering 2, Radar najaar 2023. een toelichting op hun plan.

Slimme deurbel

Verder in de aflevering wordt ook de slimme deurbel besproken. Wist je dat 1,2 miljoen Nederlandse huishoudens al zo’n bel hebben? Een veilig idee, maar het zorgt ook voor ergernis. Wat mag je eigenlijk wel en niet filmen? En waar kun je een klacht indienen, bijvoorbeeld over die slimme deurbel van je buurman? Radar heeft het de Autoriteit Persoonsgegevens over de slimme deurbel.

Aflevering 1:

Illegale puppy handel

In de eerste aflevering van het nieuwe seizoen van Radar gaat Fons Hendriks mee met een undercoveractie van dierenwelzijnsorganisatie House of Animals. Tijdens deze actie wordt een bezoek gebracht aan een handelaar die via Marktplaats puppy’s verkoopt. De hondjes blijken afkomstig uit Oost-Europa en hebben geen Uniek Bedrijfsnummer (UBN), iets dat wettelijk verplicht is. Uiteindelijk moet de politie eraan te pas komen, zo is te zien in het AVROTROS-programma.

Pomeriaan

Omdat veel mensen vallen voor de donzige charmes van bijvoorbeeld de Pomeriaan, worden deze jonge hondjes met name in Oost-Europa veel gefokt, puur voor de handel. De honden worden vervolgens al op heel jonge leeftijd vervoerd naar Nederland en daar te koop aangeboden voor een gunstigere prijs. Volgens dierenarts Piet Hellemans is de kans groot dat de pups mentale of fysieke problemen hebben: “Het is Russische roulette met jonge dieren.”

Uniek Bedrijfsnummer (UBN)

Sinds 2021 is er een nieuwe wet waarbij honden een Uniek Bedrijfsnummer (UBN) krijgen. Op die manier is de fokker herleidbaar en moet de illegale handel een halt toegeroepen worden. Maar handelaren van geïmporteerde puppy’s kunnen hun praktijken nog steeds voortzetten, doordat ze de koper dwingen zelf een UBN aan te vragen. Dat is voor de koper een eenvoudige handeling en op die manier blijven de doorverkopers en fokkers buiten schot.

House of Animals: illegale hondenhandel floreert

House of Animals spoort regelmatig verkopers van illegale pups op. Volgens Karen Soeters van de dierenbeschermingsorganisatie is het nieuwe UBN-systeem helemaal niet waterdicht: “De illegale hondenhandel floreert nog steeds in Nederland onder toeziend oog van de NVWA. Er kunnen nog zoveel nieuwe wetten worden bedacht, maar als er nauwelijks handhaving is heeft het geen enkele zin.”

Pechgeneratie studenten

In de tv-uitzending van Radar maandag is er verder aandacht voor de benarde financiële positie van oudere studenten. De basisbeurs is terug maar tienduizenden studenten uit de pechgeneratie hebben daar geen profijt van. Zij hebben studievertraging opgelopen of stromen door van het hbo naar een universitaire master. Ze vallen daarom buiten de basisbeursboot terwijl ze de afgelopen jaren al last hebben gehad van het leenstelsel. Wat gaat minister Dijkgraaf van Onderwijs doen voor deze studenten? 

* Let op: we werken in onze artikelen met affiliate links, waarbij we je verwijzen naar partners waarvan wij denken dat ze interessant voor jou zijn of aansluiten bij dit artikel. Wil je VlaamsKijken steunen, klik hier en ontdek alle mogelijkheden op een rijtje.

Altijd op zoek naar leuks om te kijken:

11 december 2023 /