Rail Away op tv met tien nieuwe afleveringen

Vraag jij je af wanneer Rail Away weer op tv is? Goed nieuws: het nieuwe seizoen Rail Away start op Tweede Kerstdag met een winterse aflevering in de Achterhoek. Er zijn tien nieuwe afleveringen. Lees er hier alles over.

Achterhoek in sneeuw in Rail Away

Toen Nederland in februari 2021 bedekt was onder een witte deken grepen de makers van het EO-programma Rail Away hun kans om in eigen land een aflevering te filmen met unieke winterse beelden vanuit de trein en de lucht. De wit-rode Arrivatrein slingert op het traject Zutphen-Winterswijk door het sneeuwlandschap, geflankeerd door schaatsende en sleeënde Achterhoekers. Onderweg worden de wissels ijsvrij gemaakt worden met branders en blazers. Slow-tv voor iedereen die droomt van een witte Kerst.

Nieuw seizoen Rail Away

In de daaropvolgende afleveringen spoort de serie weer gemoedelijk door de Europese landen: van het zonnige eiland Sardinië naar Opper-Oostenrijk, via de fjorden van Noorwegen en de ongerepte natuur in Ierland naar de bergketens van Polen en de kastelen van Frankrijk.

Lies hieronder meer over de afleveringen uit het nieuwe seizoen Rail Away.

Volledig elektrisch

Dit nieuwe seizoen kent verder een bijzondere primeur: voor het eerst is er een volledig CO2-vrije reis gemaakt voor twee afleveringen in Noorwegen. De gefilmde treinen rijden daar op groene stroom, dankzij de vele waterkrachtcentrales die het land rijk is. Ook de filmploeg van de EO heeft zich uitsluitend met elektrische voertuigen verplaatst, waaronder een tocht over het Sognefjord met een elektrische veerboot.

Rail Away wanneer op tv kijken

De tien nieuwe afleveringen Rail Away zijn vanaf maandag 26 december 2022 om 19:55 uur te kijken bij de EO op NPO 2. Deze en andere afleveringen zijn ook terug te kijken op NPO Start. Als je gebruik maakt van een VPN Verbinding, dan kun je ook vanuit het buitenland kijken. Zorg er wel voor dat je de server op Nederland zet, voordat je naar de NPO Start site gaat. Wij schreven eerder over: 25 jaar Rail Away: nieuw seizoen (5 afleveringen) én boek! en Vijf nieuwe afleveringen van Rail Away.

Nederland: Zutphen – Winterswijk 

We reizen per Arriva-trein van Zutphen via Vorden en Ruurlo naar Winterswijk in de Gelderse Achterhoek.

Winter in Nederland betekent ook een behoorlijke uitdaging voor Arriva en ProRail. Met de winterdienstregeling valt een deel van de treinen uit, terwijl andere treinen worden verlengd. Het traject tussen Zutphen en Winterswijk werd onder meer aangelegd ten behoeve van beter transport voor de textielindustrie. Vanuit Duitsland werd over deze lijn ook steenkool naar Nederland vervoerd.

Strenge vorst en sneeuw zijn in Nederland – met het drukste spoorsysteem van Europa – altijd een extra uitdaging. Daarom staat op station Ruurlo een onderhoudsploeg van Asset Rail klaar om met branders en bladblazers de wissels sneeuw- en ijsvrij te maken. Te zien op maandag 26 december om 19.55 uur op NPO2.

Italië – Sardinië

Rail Away, dinsdag 27 december, 19.55 uur, NPO 2: Italië-Sardinië: Cagliari – Mandas – Seui + Gairo – Arbatax

Voor de tweede keer stappen we aan boord van de legendarische ‘Il Trenino Verde’, het groene treintje. Een reis die de passagiers verstilling en natuurschoon biedt aan boord van nostalgisch materieel uit de jaren vijftig. De spoorlijn verbindt de bergen van het binnenland met de zee.

Deze reis begint in de Sardijnse hoofdstad Cagliari, waarvandaan we noordwaarts naar het stadje Mandas reizen. Daar stappen we over op het ‘groene’ toeristentreintje. De passagiers maken zich op voor een tocht van ettelijke uren door een ongerept landschap, voordat ze aankomen op het station van de kustplaats Arbatax, dat praktisch aan het strand ligt.

Onderweg brengen we een bezoek het verlaten ‘spookdorp’ Gairo en het plaatsje Seulo. Dat ligt in wat een ‘blue zone’ heet, een gebied waar de inwoners langer leven en gezonder oud worden. Een van hen is Giovanni, die ons te voet meeneemt door de bergen naar wat de Sardiniërs ‘hun eigen hoekje van het paradijs’ noemen.

Oostenrijk

Rail Away, woensdag 28 december, 19.55 uur, NPO 2 – Oostenrijk: Ampflwang-Timelkam + Lambach-Gmunden

We reizen door de deelstaat Opper-Oostenrijk die grenst aan Duitsland en Tsjechië. De combinatie van spoorwegen en zoutwinning bracht dit gebied veel welvaart. Dat geldt ook voor Gmunden, een plaatsje aan de oevers van de Traunsee, waar deze aflevering begint en eindigt.

Het eerste deel van de spoorroute begint in de deelstaat Opper-Oostenrijk, iets ten noordwesten van Gmunden, in het dorp Ampflwang im Hausruckwald, waar we aan boord gaan van een stoomtrein.

Het spoor en de stoomtrein zijn eigendom van de ÖGEG, de Oostenrijkse Vereniging voor Spoorweggeschiedenis. Die renoveert met vele vrijwilligers oude treinen, onderhoudt het spoor, voert de dienstregeling uit en zorgt dat de passagiers een reisgevoel uit een ander tijdperk kunnen beleven. Toen reizen nog echt iets bijzonders was.

Vervolgens stappen we over op moderner materieel. Met de Vorchdorferbahn en de Traunseetram eindigt deze reis pal aan de Traunsee in Gmunden, een gezellig plaatsje, omgeven door meren, valleien en bergen. Kortom: het Oostenrijk dat voldoet aan het karakteristieke beeld dat de meesten van ons ervan hebben.

Noorwegen Oslo

Rail Away, donderdag 29 december, 19.55 uur, NPO 2 – Noorwegen: Oslo – Myrdal – Flåm

We doorkruisen Noorwege per trein van oost naar west. De bouw van de Bergensbanen (tussen Oslo en Bergen) nam dertig jaar in beslag; de onherbergzame natuur maakte dat er talloze bruggen en tunnels moest worden aangelegd. Maar het resultaat mag er zijn: al ruim honderd jaar genieten dagelijks duizenden mensen van prachtige vergezichten over valleien, dorpen, bergen, rivieren en fjorden. Ook maken we in deze aflevering een rit met de Flåmsbana, een treinreis die geldt als een van de mooiste ter wereld.

De route begint in een ’s zomers Oslo waar de zon nauwelijks ondergaat. Hoe verder de reis vordert, hoe meer het landschap verandert. Ter hoogte van het plaatsje Finse – we zijn dan al een paar honderd kilometer onderweg – ontvouwt zich een soort mini-Antarctica. Bevroren meren, een ijzige kou en extreme weersomstandigheden verklaren waarom dit spectaculaire landschap werd gebruikt door poolreizigers zoals Roald Amundsen als oefengebied voor expedities naar de noord- en zuidpool. Het werd door de desolate ligging ook gebruikt als filmlocatie voor Star Wars.

Tot slot maken we een treinrit die geldt als een van de allermooiste die je kunt maken. We stappen in Myrdal op de Flåm-spoorlijn. Een van de steilste treinroutes ter wereld, waarbij de reiziger verzekerd is van de mooiste vergezichten. Eindstation is Flåm waar veel passagiers overstappen op de elektrische ferry over het langste fjord van Noorwegen, het Sognefjord.

Noorwegen Flåm

Rail Away, vrijdag 30 december, 19.55 uur, NPO 2 – Noorwegen: Flåm – Myrdal – Bergen

Om vanuit Flåm het station van Myrdal te bereiken reizen we eerst met een volledig elektrische ferry over het Sognefjord, met een lengte van 200 kilometer het langste fjord van Noorwegen.

In Myrdal stappen we op de trein naar Bergen. De bouw van de hele lijn van Oslo tot Bergen nam dertig jaar in beslag; de onherbergzame natuur maakte dat er talloze bruggen en tunnels moest worden aangelegd. Maar het resultaat mag er zijn: al ruim honderd jaar genieten dagelijks duizenden mensen van prachtige vergezichten over valleien, dorpen, bergen, rivieren en fjorden.

In Bergen aangekomen stappen we op de Fløibanen, een kabelspoorlijn, die in 2022 helemaal vernieuwd werd. In een paar minuten zijn de reizigers boven, waar een prachtig panorama over Bergen en omgeving wacht.

Zwitserland

Rail Away, zaterdag 31 december, 19.55 uur, NPO – Zwitserland: Chur-Arosa

Startpunt van de reis is de oudste stad van Zwitserland, Chur. Met name vanwege haar strategische ligging, op het knooppunt van belangrijke handelsroutes over de Alpen, was Chur vaak het toneel van buitenlandse invasies.

Onze reis begint echter op de Brambrüesch, ‘de huisberg van Chur’. In het dal stappen we op de Bahnhofplatz op de Arosabahn, die ons in een uur tijd naar de bekende wintersportplaats Arosa brengt.

Halverwege onze route in Peist, stappen we even uit voor een ontmoeting met Kavithas Jeyabalan, kortweg Kavi. Deze voormalige vluchteling uit Sri Lanka heeft hier een timmerwerkplaats waar hij als een van de laatsten de zogeheten Schanfigger Slee met de hand in elkaar zet, vrijwel zonder het gebruik van schroeven. Dankzij Kavi blijft dit type slee voor het nageslacht bewaard.

Dan passeert de trein het mooiste bouwwerk op onze route: het Langwieser viaduct uit 1912. Hierna loopt de trein al spoedig het station van Arosa binnen, waar de reizigers een witte wereld wacht. Een bijzonder bergbaantje, dat veel weg heeft van een achtbaan, overbrugt de laatste meters en brengt de reizigers letterlijk boven op de besneeuwde piste.

Frankrijk Orléans

Rail Away, zondag 1 januari, 19.55 uur, NPO 2 – Frankrijk: Orléans – Nantes – Le Croisic

We reizen stroomafwaarts langs de Loire van Orléans via Nantes naar Le Croisic aan de Atlantische kust. De trein leent zich uitstekend voor het verkennen van de Loire-vallei. Tussen Blois en Nantes (waar de Loire uitmondt in de Atlantische Oceaan) rijdt de trein grotendeels parallel aan de rivier. De vallei van de Loire is bezaaid met treinstations. Allemaal tussenstops die het mogelijk maken de vele chateaus langs de glinsterende Loire, de dorpjes, bloeiende tuinen en wijngaarden te bezoeken. In Nantes stappen we over voor het laatste deel van de route naar de zee. Een treinrit door zoutbekkens, waar zout wordt gewonnen uit zeewater. Het eindpunt Le Croisic is een pittoresk stadje aan de kust.

Nederlanders houden van fietsen en ze gaan graag naar Frankrijk. In deze Loire-aflevering komen beide elementen én de trein samen. Langs een groot deel van de rivier de Loire loopt ook een fietsroute. Wie even geen zin heeft om te fietsen, neemt de fiets mee in de trein. De regionale treinen hebben een speciale voorziening voor fietsen. Zo kunnen fietsers haltes overslaan of makkelijk terugreizen naar het vertrekpunt. Een uitzending langs chateaus, wijngaarden en natuurlijk de Loire.

Oostenrijk

Rail Away, maandag 2 januari, 19.55 uur, NPO 2 – Oostenrijk: Steyr – Grünburg + St. Wolfgang – Schafberg(bahn)

We maken een ‘tijdreis’ door Oostenrijk. Via paardenspoor en stoomtrein belanden we in de 21ste eeuw, waar met de steilste tandradbaan van Oostenrijk, de Schafbergbahn, naar de top van de gelijknamige berg reizen. Frisse berglucht en fraaie vergezichten gegarandeerd!

De reis begint in de deelstaat Opper-Oostenrijk, aan de grens met Tsjechië. Dit gebied werd welvarend door onder meer de handel in zout. Voor de komst van de stoomtrein vond dat transport plaats via een paardenspoorlijn: de Pferdeeisenbahn. Een klein deel van dit spoor is bewaard gebleven.

Stoomlocomotieven volgden de paarden op; onder meer op de Steyrtalbahn. Omdat de lichte spoorbaan geen zware dieseltreinen kon dragen, bleef men hier met stoomtreinen rijden. Tegenwoordig is het nog een populaire toeristentrein.

De derde spoorroute is een van de mooiste van Oostenrijk: de Schafbergbahn. We reizen van Sankt Wolfgang naar de top van de Schafberg.

De Schafbergbahn is de steilste tandradbaan in Oostenrijk. De rode trein klimt langzaam omhoog, waarbij het uitzicht steeds meer van de prachtige omgeving onthult. Eenmaal boven begrijp je waarom elk jaar ruim 300.000 mensen naar Sankt Wolfgang komen voor een ritje met deze trein.

Ierland

Rail Away, dinsdag 3 januari, 19.55 uur, NPO 2 – Ierland: Kilmeadan – Waterford – Limerick

Deze treinreis voert ons over het groene eiland Ierland. Vol ongerepte natuur, mythes, historische schatten, kastelen en legenden. Een reis die begint rond Waterford, de oudste stad van het land, en eindigt bij de kliffen van Moher aan de Atlantische Oceaan.

Op het kleine station van de Waterford Suir Valley Railway in het plaatsje Kilmeadan stappen we op een kleine toeristentrein. In de twintigste eeuw bleek het spoor niet opgewassen tegen de Moderne Tijd. Daarom werd in 1967 deze route gesloten en het spoor ontmanteld. Ruim dertig jaar na de sluiting wekten vrijwilligers een deel van het spoor weer tot leven.

Waterford in het zuidoosten van Ierland is het vertrekpunt voor het tweede deel van deze aflevering. Met de grote stations in Ierland is iets bijzonders aan de hand. Die zijn vernoemd naar verzetsleiders van de Ierse opstand tegen de Engelsen in 1916. Joseph Plunkett, waarnaar het station van Waterford vernoemd is, was dichter en journalist. Voor zijn verzet tegen de Engelsen, kreeg hij op 28-jarige leeftijd de doodstraf.

We reizen met Irish Rail door het groene binnenland. Van Waterford sporen we naar Limerick, niet ver van de Atlantische Oceaan. Onderweg bezoeken we onder meer de Rock of Cashel, een van de beroemdste bezienswaardigheden van Ierland, waar naar verluidt ook de Ierse beschermheilige St. Patrick zelf zijn opwachting maakte.

Eenmaal aangekomen in Limerick wacht nog een korte reis naar de Atlantische oceaan. Naar de ruige westkust en de kliffen van Moher.

Polen

Rail Away, woensdag 4 januari, 19.55 uur, NPO 2 – Polen: Krakau – Tarnów – Krynica-Zdrój

Krakau is een van de mooiste steden van Polen. In het verleden was de stad de zetel van de Poolse koningen, tegenwoordig is het de meest bezochte stad van het land. Krakau is ook het beginpunt van een treinreis naar Krynica-Zdrój, de plek waar in 1937 prinses Juliana en prins Bernhard een deel van hun wittebroodsweken doorbrachten.

Vanuit Krakau reizen we naar het Tarnów in het westen. Halverwege stappen we uit in Bochnia, voor een bezoek aan de voormalige zoutmijn.

In Tarnów stappen we over op de trein naar naar Krynica-Zdrój. ‘Malopolska’ heet deze regio, in het Nederlands ‘Klein-Polen’. Een gebied met een rijke cultuur en een gevarieerde natuur. Het spoor gaat door verschillende bergketens, dichte bossen en langs bergrivieren.

Frankrijk Estivareilles

Rail Away, donderdag 5 januari, 19.55 uur, NPO 2 – Frankrijk: Estivareilles – Craponne-sur-Arzon + Langeac – Langogne                                                                                  

We gaan op stap met twee bijzondere toeristische treinen in een relatief onbekend deel van Frankrijk: de regio’s Loire en Haute-Loire in het zuidoostelijke deel van de Auvergne. Ook wel genoemd: ‘la belle inconnue’, oftewel het mooie onbekende.

We reizen hier met de ‘Chemin de fer du Haut Forez’ en op een route langs de rivier met de ‘Train Touristique des Gorges d l’Allier’.

Het is een drukte van belang in de ochtend op het station van Estivareilles. Vele vrijwilligers zijn druk in de weer om de toeristische trein van de ‘Chemin de fer du Haut Forez’ vandaag weer te laten rijden. 

En dat is niet altijd even vanzelfsprekend. Onderweg maken we een aantal uitstapjes naar kleine onbekende dorpjes. Eentje daarvan is Usson-en-Forez, waar de trein ook stopt. 

Voor de tweede route stappen we op in Langeac. De “Train Touristique des Gorges de l’Allier” brengt ons op een prachtige route langs de rivierkloven van de rivier de Allier. Deze trein rijdt in de zomer maar eenmaal per week. Dus is het een lange trein die bijna helemaal vol zit.

En ook hier komen we schilderachtige dorpjes en kastelen tegen langs de rivier en een aantal stuwmeren.

* Let op: we werken in onze artikelen met affiliate links, waarbij we je verwijzen naar partners waarvan wij denken dat ze interessant voor jou zijn of aansluiten bij dit artikel. Wil je VlaamsKijken steunen, klik hier en ontdek alle mogelijkheden op een rijtje.

Altijd op zoek naar leuks om te kijken:

26 december 2022 /