Zo zet je jouw bedrijf op de kaart met video

Jouw bedrijf op de kaart zetten met video? Dat doe je door een videoproductie bedrijf in te schakelen. Video is belangrijker dan ooit: de afgelopen jaren is de populariteit van het medium online explosief toegenomen. Video is de meest effectieve manier voor bedrijven en ondernemers om te communiceren met hun achterban en potentiële klanten of personeel te strikken. Via media is die interactie met publiek ook het levendigst. Het fijne van video is dat je deze bijna overal voor kunt gebruiken. Verzin het en er is een videoformat voor.

Wat kost dat nu: een video maken?

De kosten van video zijn van heel wat factoren afhankelijk. Zelf maken is in de regel goedkoper dan laten maken. Het nadeel is wel dat je hier flink wat tijd aan kwijt bent (en voor ondernemers is tijd geld). Ook is de kans groot dat je de ervaring mist om op professionele wijze video te bewerken. Huur je een professional in, dan krijg je beelden van hoge kwaliteit. Dat niet alleen, de professional weet precies welk format aanspreekt en welk niet. Ook krijg je uitgebreid advies over hoe je het best mogelijke script opzet.

De kracht van een vast format

Kijkers houden van herkenbaar en voor herkenbaarheid zorg je met een vast videoformat. Je neemt hetzelfde type video meerdere keren op, alleen behandel je in elke video net iets anders. Het is natuurlijk wel van belang dat je een videoformat kiest dat aanslaat bij de kijker. Dit format hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn: soms voldoet een simpele vlog al.

De kracht van “klant denken”

Onthoud: video’s maak je niet voor jezelf, maar voor de klant. Zorg ervoor dat je klant er iets aan heeft:

  • De instructievideo

In een instructievideo laat je zien hoe iets moet. Je kunt de klant wegwijs maken op je website, maar wat nog veel gebruikelijker is, is dat je de klant vertelt hoe je een bepaalt product of een dienst moet gebruiken. Dit zijn korte, krachtige video’s, die direct tot de kern komen.

  • Klant testimonials

Wat voor video’s je ook gebruikt, zorg dat ze je kijker waardevolle informatie geven. Je kunt bijvoorbeeld een testimonial video laten maken waarin je een klant aan het woord laat om duidelijk te maken wat jij voor hem of haar hebt betekend. Hou het authentiek, in interviewstijl: geen ingestudeerde zinnetjes. Leg de klant ook geen woorden in de mond. Als deze niet positief was, zou hij niet meewerken aan de video. De klant testimonial(s) zet je in om nieuwe klanten over de streep te trekken.

De kracht van locatie

Filmen doe je op een locatie. De locatie van de film draagt bij aan de kwaliteit van de video:

  • Multifunctionele locatie?

Een vlog kan je prima vanuit je kantoor, met een witte muur als achtergrond, filmen. Maar kies je bijvoorbeeld voor een blik achter de schermen, dan heb je een locatie nodig die multi inzetbaar is.

  • Niet teveel filmlocaties

Voor de meeste type video’s geldt dat ze in één of twee locaties opgenomen kunnen worden. Waarom de deur uitgaan voor een product explainer video als het niet voor de studio is?

  • Toestemming en vergunningen

Het fijne van Nederland is dat je op veel plekken buiten gewoon mag filmen. Dat moet je ook zeker doen als je duidelijk wilt maken in welke stad of regio je actief bent en wat je bijdraagt aan je omgeving. Beelden mag je niet altijd zomaar commercieel gebruiken. Dat heeft onder meer te maken met beperkingen in het portretrecht. Als je ergens gaat filmen, hou dan ook rekening met mogelijke vergunningen. Vroeg die op tijd aan, want soms gaat er aardig wat tijd overeen.

Kortom…

Met video kun je een krachtige eigen beeldtaal ontwikkelen. Die beeldtaal zorgt voor herkenbaarheid onder je kijkers. Maar belangrijker nog: video is dé manier om snel en effectief informatie over te dragen en op overtuigende wijze informatie over te dragen.

1 februari 2023 /