Interview Tim Mielants: Wil grijpt je bij het nekvel

De oorlogsfilm Wil van regisseur Tim Mielants, naar het boek van Jeroen Olyslaegers, is nu te zien in bioscopen in Vlaanderen én Nederland. Stef Aerts, Matteo Simoni en Annelore Crollet spelen de hoofdrol in deze eerste grote Vlaamse film over de Tweede Wereldoorlog. Wat mij betreft is het een absolute aanrader. Tijd dus voor een interview met regisseur Tim Mielants – die ons een blik achter de schermen geeft – aangevuld mét mijn eerste reactie op de film.

‘Dit moet jij verfilmen’

“Schrijver Jeroen Olyslaegers en ik kennen elkaar al langer. Nog voor zijn boek Wil in de winkel lag, zei hij ‘Dit moet jij verfilmen’. Het is een echt pandemieproject geworden. We hebben onszelf opgesloten en zijn samen helemaal in het verhaal gedoken. Je kunt best zeggen dat we creatieve bloedbroeders zijn.”

Tim Meilants over Wil

“Het DNA van het boek voel je absoluut terug in de film. Al hebben we natuurlijk ook onze eigen keuzes gemaakt. Zo is het een enorm spannende film geworden. Als je van het begin tot het einde bij je nekvel gegrepen wil worden. En helemaal ondergedompeld wil worden in een verhaal, dan is dit echt de juiste film voor jou”, aldus regisseur Tim Mielants, die eerder De Patrick maakte en Vlaamse series als Code 37 en Cordon. Ook internationaal blijft zijn werk niet onopgemerkt. Hij heeft het derde seizoen geregisseerd van de razend populaire serie Peaky Blinders en werkte voor The Responder samen met Martin Freeman. Daarnaast komt Small Things Like These – een project van Matt Damon en Ben Affleck – met Cillian Murphy er aan.

Wat zou jij doen?

Wil is niet alleen een film waar je bijna twee uur lang bij op het puntje van je stoel zit. Nee, het is ook een film geworden die uitnodigt tot een dialoog. Dat is wat regisseur Tim Mielants* ook beoogde vertelt hij in het interview. “Ik hoop dat je je na afloop afvraagt: ‘Wat zou ik gedaan hebben?’. Dat je – als je nog iets gaat drinken – het er over hebt met elkaar. Het nodigt ook uit voor een gesprek tussen generaties. Welke kant kozen je grootouders? Later gaan we van onze kinderen en kleinkinderen waarschijnlijk. ook zulke vragen krijgen als het gaat om de ontwikkelingen rondom artificiële intelligentie, maar ook aan de klimaatontwrichting. We leven in een gepolariseerde tijd waar er snel beslissingen moeten genomen worden en er weinig ruimte is voor nuancering. Velen onder ons zullen antwoorden zoals de meeste van onze grootouders dat hebben gedaan: ‘Ik stond erbij, en ik keek ernaar.'” Blijf er over praten, want in de stilte schuilt juist het gevaar.”

Spionkop Antwerp

Eén scène uit Wil waar zeker over gesproken zal worden, is die in de bioscoop waarmee de opkomst van het facisme wordt geïllustreerd. Tim Mielants vertelt dat hij vooraf bang was dat dat beeld niet ging werken. “Toen heb ik de keuze gemaakt de spionkop van voetbalclub Antwerp uit te nodigen. Die staan ieder weekend de meest vreselijke dingen naast het voetbalveld te schreeuwen. Ik ken hun politieke voorkeuren niet, maar ze deden dat als figuranten erg goed. Daardoor hebben we een bijzondere sfeer gecreëerd, die heel echt aanvoelde. Ik ben ontzettend blij met het resultaat, maar dat zorgt tegelijkertijd ook wel voor een schizofreen gevoel. Want op hetzelfde moment denk ik: er is precies niet zo veel nodig, waardoor het allemaal opnieuw begint.”

Cast Wil

In de cast van Wil zien we veel bekende namen, zoals Kevin Janssens, Koen De Bouw, Ans Dottermans, Jan Decleir, Gene Bervoets, Jan Bijvoet en niet te vergeten Matteo Simoni en Stef Aerts. Hoofdrolspeelster Annelore Crollet is voor velen waarschijnlijk een nieuw gezicht. Toen ik Wil zag – als voorbereiding op het interview met Tim Mielants – was ik echt onder de indruk van de totale cast. Wat zijn deze Vlaamse acteurs en actrices fantastisch. Je moet de film gezien hebben om te zien hoe zij – stuk voor stuk – hun personage op unieke wijze tot leven brengen. Het lukt ze om onder je huid te kruipen. “De kostuums, pruiken en make-up bieden ook heel veel inspiratie voor een acteur om helemaal in zo’n rol te duiken”, aldus Tim Mielants.

Annelore Crollet

Annelore Crollet geeft gestalte aan het personage Yvette; de zus van Lode (Matteo Simoni )en geliefde van Wilfried Wils (Stef Aerts). Tim Mielants vertelt: “We hebben lang gecast voor deze rol, maar Annelore Crollet sprong er echt uit. Ik was meteen verliefd op haar. Ze mag dan minder bekend zijn, maar amai, hoe zij deze rol invult. Ze is echt enorm getalenteerd; dat bevestigde ze iedere keer weer.”

Oorlogsdrama zorgt voor opschudding

Wil is de eerste grote Vlaamse oorlogsfilm over de Tweede Wereldoorlog. Een film die al tijdens de opnames voor opschudding zorgde. Verschillende reizigers schrokken namelijk toen ze de nazivlaggen zagen hangen in het Antwerpse Centraal Station. Tim Mielants vond het bizar. “Er stond een hele filmcrew met veel lichten en vele figuranten waren in stijl aangekleed; hoe kun je daar nu naast kijken? Wat ik zelf het belangrijkste vind, is dat De Joodse Raad achter deze film staat. Zij vinden het – net als wij – belangrijk dat deze film is gemaakt. Juist de reacties die we kregen tijdens het draaien op het station tonen aan hoeveel onwetendheid er nog is.”

Grote Vlaamse film

Ook creatief stond Tim Mielants voor uitdagingen. “Als je minder budget hebt, dan wordt er vaak voor minder figuranten en minder visual effects gekozen. Dan is het dus zaak om niet in de val te trappen, maar om juist creatief met je budget om te gaan. De crew heeft speelt daar zeker een belangrijke rol bij. Als regisseur zet je natuurlijk al je ideeën uit, maar zij moeten het ook echt doen. Het fijne was dat deze crew – omdat ze bijna allemaal ook aan Zillion hadden gewerkt – het gewend was om heel snel én met grotere middelen te werken.”

Werken in het buitenland

Is werken in het buitenland – waar Tim Mielants inmiddels ook de nodige ervaring mee heeft – dan makkelijker? “Budgetten mogen dan hoger zijn; het blijft allemaal heel relatief. Visueel zie je misschien grotere trailers, maar acteurs blijven toch acteurs. Voor mij betekent werken in het buitenland ook altijd werken op het scherpste van de snede. Acteurs zoals Martin Freeman en Cillian Murphy hebben ook veel te verliezen.” Tim Mielants is blij dat hij de mogelijkheid heeft om in het buitenland te werken. Als er één iemand is die hij daarvoor wil bedanken, dan is het zijn partner. “Omdat je langere tijd in het buitenland verblijft, heb je wel een partner nodig die het ziet zitten om thuis alles over te nemen. Ik heb wat dat betreft veel aan haar te denken; ik hoop dat ik dat ooit voor haar terug kan doen.”

Veel talent in Vlaanderen

Vlaanderen beschikt volgens Tim Mielants sowieso over veel talent; zowel voor als achter de schermen. “Ik hoop dat ze allemaal hun kans krijgen. Nu ik het zelf wat rustiger heb, heb ik ook de kans om Vlaamse producties te zien.” We besluiten het interview met Tim Mielants dan ook met een aantal Vlaamse kijktips: “Ik ben erg benieuwd naar Exen. Het werk van Bert Vandael vind ik namelijk erg chique. En ook naar Holly van Fien Troch kijk ik uit; ik vond haar film Kid uit 2012 namelijk erg mooi.”

Foto: Charlie De Keersmaecker

* Let op: we werken in onze artikelen met affiliate links, waarbij we je verwijzen naar partners waarvan wij denken dat ze interessant voor jou zijn of aansluiten bij dit artikel. Wil je VlaamsKijken steunen, klik hier en ontdek alle mogelijkheden op een rijtje.

Altijd op zoek naar leuks om te kijken:

29 september 2023 /