Reclames en casino’s zonder Cruks

Hoe de maatschappij zich verzet tegen de opkomst van online casino’s

Sinds de invoering van de nieuwe kansspelwet in Nederland in oktober 2021, is er een flinke toename in het aantal reclames op radio en TV voor online casino’s. Hoewel de wetgeving strenge eisen stelde aan deze reclames, was er toch angst voor een overschot aan gokreclames en kansspelverslaving. In dit artikel zullen we dieper ingaan op de ontwikkelingen in de wetgeving en de reacties uit de maatschappij.

Wat is er precies veranderd in oktober 2021?

Met de invoering van de nieuwe kansspelwetgeving trachtte de overheid de online gokmarkt beter te reguleren. Het hoofddoel was, en is nog steeds, gokverslaving te voorkomen en consumenten beter te beschermen. In de wet is onder andere vastgelegd dat online casino’s zich moeten aansluiten bij het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (Cruks), een register waar mensen zich vrijwillig kunnen laten inschrijven om hun gokgedrag te beperken. 

Maar ook online casino’s hebben een meldingsplicht naar het Cruks register. Wanneer spelers risicovol gedrag vertonen, kunnen zij onvrijwillig worden opgenomen in het register en een speelpauze van minimaal 6 maanden opgelegd krijgen. Bij het Cruks uitschrijven is geen optie, maar gokken zonder Cruks kan wel, door bij een buitenlands online casino zonder Cruks te spelen. 

Uiteraard is het Cruks omzeilen geen goed idee voor spelers die met gokproblemen kampen, maar je kan ook zonder het door te hebben bij een casino zonder Cruks terecht komen. Reclamecampagnes dragen dan ook bij aan het kanaliseren van spelers naar het legale aanbod en de vraag is of een verbod hierop in het voordeel van de maatschappij is. 

Reacties uit de maatschappij

Met de komst van legale Nederlandse online casino’s kwamen er ook steeds meer stemmen uit de samenleving die zich verzetten tegen de hoeveelheid reclames vanuit de gokindustrie. Zo waren er bijvoorbeeld veel zorginstellingen en jongerenwerkers die aan de bel trokken, omdat zij in de praktijk veel mensen met gokproblemen tegenkwamen. Zij vonden dat er meer aandacht moest komen voor de gevaren van gokken en dat er minder reclame voor gokken moest worden gemaakt. 

Ook veel ouders maakten zich zorgen over de invloed van deze reclames op hun kinderen en kwamen tot de conclusie dat het overschot aan advertenties een halt moest worden toegeroepen. Daarnaast waren er ook veel reacties van (ex-)gokverslaafden, die door de reclames in verleiding werden gebracht en de sluwe marketingmethodes van de vele nieuwe online casino’s niet konden waarderen. 

Voor gokverslaafden en kwetsbare groepen kunnen de reclames triggerend zijn en helaas is het Cruks register niet een onfeilbare, waterdichte methode, die de stap naar een online casino kan voorkomen. Ondanks dat spelers zich vrijwillig kunnen laten opnemen in het Cruks register, blijven er spelers die alsnog het Cruks omzeilen, door zich aan te melden bij online casino’s die zich niet bij Cruks hebben aangesloten. 

Wanneer iemand met een speelpauze in die periode toch besluit om weer te gaan gokken, dan is je bij het Cruks uitschrijven niet mogelijk en kan je enkel spelen bij een buitenlands casino. Bij casino’s zonder Cruks kun je als speler niet op bescherming rekenen en de eerste signalen van een verslaving worden daar (bewust) niet gevlagd, waardoor spelers meer geld kunnen uitgeven dan ze in eerste instantie voor ogen hadden. Veel buitenlandse casino’s adverteren dan ook graag met hele hoge welkomstbonussen, die spelers overhalen om zich aan te melden. 

Toespitsing van de regelgeving

Sinds de invoering van de wetgeving zijn er al verschillende aanpassingen gedaan op het gebied van reclames voor Nederlandse online casino’s. Zo mocht er sinds vorig jaar al geen gebruik meer worden gemaakt van BN’ers in de reclames en moest er een duidelijke waarschuwing bijstaan voor het risico op gokverslaving. Ook werd er een klok ingesteld voor het uitzenden van deze reclames. 

Er is op dit moment echter nog volop reclame te zien, omdat casino’s in de aanloop naar een algeheel verbod op gokreclames nog even flink geld uitgeven aan hun campagnes. Met ingang van 1 juli 2023 zal het verbod op ongerichte reclames van online casino’s in werking treden. Ongerichte reclames zijn alle reclames waar mensen niet actief naar zoeken, zoals de reclames die je op televisie en in publieke ruimtes ziet,  of op de radio hoort. Het verbod is ook van toepassing op de sponsoring in de sport, want ook dat valt onder ongericht reclame maken. 

Per 1 januari 2024 zullen naar verwachting alle programma- en evenementen sponsoring in de ban worden gedaan en per 1 januari 2025 worden de namen en logo’s van online casino’s in het geheel van sportlocaties en shirts verwijderd. Op deze manier hoopt de overheid de meest kwetsbare groepen te kunnen beschermen en gokverslaving te voorkomen.

Ontwikkelingen in de online casino wereld

Naast de veranderingen in de wetgeving en het verbod op online gokreclames, zijn er ook andere ontwikkelingen op het gebied van online gokken. Zo is er een toename van het aantal online casino’s dat betalingen accepteert via cryptocurrency, zoals Bitcoin en Ethereum. Dit biedt spelers een extra laag van anonimiteit en privacy, omdat transacties via deze digitale valuta niet direct te herleiden zijn naar een persoon. 

Aan de andere kant kan dit ook bijdragen aan de verspreiding van illegaal gokken en witwassen van geld. Het is dan ook belangrijk dat de overheid blijft monitoren hoe online gokken zich ontwikkelt en waar nodig maatregelen neemt om de veiligheid van spelers en de integriteit van de gokindustrie te waarborgen. 

Er komen bijna dagelijks nieuwe online casino’s bij die hun spellen illegaal aanbieden op de Nederlandse markt, en het is nog zeer de vraag of het totaalverbod op gokreclames de weg naar het legale aanbod zal bevorderen. 

Conclusie

De nieuwe kansspelwetgeving heeft gezorgd voor veranderingen op het gebied van reclames voor online casino’s. Kansspelaanbieders maakten gretig gebruik van de mogelijkheid om te adverteren, hoewel daar al snel nieuwe regels aan werden gesteld. Per 1 juli 2023 zal er een verbod voor ongerichte reclames in werking treden en ook in de sport zullen we in de loop van tijd geen sponsoring door online casino’s meer terugzien. 

Het totaalverbod op gokreclames kan echter ook nadelen met zich meebrengen, zoals het belemmeren van de kanalisatie naar legale online casino’s. Het is belangrijk dat er een balans gevonden wordt tussen het beschermen van consumenten en het toestaan van legaal gokken. 

* Let op: we werken in onze artikelen met affiliate links, waarbij we je verwijzen naar partners waarvan wij denken dat ze interessant voor jou zijn of aansluiten bij dit artikel. Wil je VlaamsKijken steunen, klik hier en ontdek alle mogelijkheden op een rijtje.

Altijd op zoek naar leuks om te kijken:

9 maart 2023 /