Make Belgium Great Again… en Holland ook

Make Belgium Great Again… en Holland ook! Niet alleen Frances Lefebure komt terug met een tweede seizoen bij VTM. Ook in Nederland gaat BNNVARA van start met dit format. Vanaf vanavond 20.25 uur op NPO3 gaat Sahil Amar Aïssa daar van start met Make Holland Great Again.

Succes in België

Het programma Make Belgium Great Again heeft in België al gezorgd voor een piek in de registraties voor orgaandonaties en ze maakten bijvoorbeeld ook de drinkbus opnieuw populair. In het tweede seizoen zetten Frances Lefebure (die je ook kunt kennen als actrice) en haar team hun actieplan onverminderd verder om van België een nog ‘greatere’ plek te maken. Om dat mogelijk te maken krijgen ze hulp uit onverwachte hoek. De strijd tegen sigarettenpeuken, het tegengaan van smartphonegebruik achter het stuur en een actie om van België het meest ‘vrijwillige’ land te maken: het zijn maar enkele van de nieuwe missies waar Frances en haar team zich op storten.

Wil je meer lezen over dit nieuwe seizoen van VTM, klik dan hier.

Make Holland Great Again Sahir Amar Aïssa
Foto: Annemieke van der Togt

Make Holland Great Again

De afgelopen zes maanden werkte Sahil Amar Aïssa met een groep jonge tv-makers in het geheim aan één missie: ons land GREAT maken. Is het leven hier dan zo slecht? Zeker niet! Maar er zijn wél dingen die beter kunnen en zelfs moeten! En als niemand iets doet, verandert er ook niets. Dus gaat Sahil in het nieuwe BNNVARA-programma Make Holland Great Again samen met zijn team de uitdaging aan.

Niets te gek

Zij koken onder andere een sterrendiner van weggegooid voedsel voor nietsvermoedende gasten, rapen duizenden rondzwervende peuken op van de straat, geven de helden uit de hulpverlening hun grootste applaus ooit, zetten met vijftig bekende Nederlanders een landelijke actie op tegen online haat, proberen één miljoen plastic flessen uit de zee te houden, brengen eenzame ouderen naar dansles en creëren praatzones op openbare plekken.

Online

Grote en kleine onderwerpen, niets is te gek voor het GREAT-team. Iedere aflevering pakken ze drie problemen aan. Samen maken ze wereldproblemen behapbaar en laten zien dat oplossingen soms makkelijker zijn dan gedacht. En het houdt niet op bij de tv-uitzending. De missies worden online voortgezet, waardoor ook iedereen thuis met een kleine moeite mee kan doen ons land GREAT te maken. Zodat we met z’n allen trots kunnen blijven op ons prachtlandje. 

Sahil Amar Aïssa Make Holland Great Again
Foto: Annemieke van der Togt

Sahil Amar Aïssa

Sahil Amar Aïssa: “Ik zelf was misschien wel het slechtste voorbeeld van Nederland. Ik gooide veel eten weg, was de hele dag met mijn telefoon bezig en kocht twee plastic flesjes per dag. Het boeide me niet. Maar dit programma heeft mij wakker geschud. Je hoeft maar één ding beter te doen of één persoon te helpen, en dan maak je ons land al GREATER. In alle uitzendingen doen wij een voorzet, de rest van Nederland kan het inkoppen!”

Donorregistratie

De eerste aflevering trapt af met donorregistratie. Want er staan nog steeds te veel mensen op de wachtlijst. Eén orgaandonor kan wel 8 levens redden, dus voeren zij de campagne “Don’t wait. Save 8. Be GREAT!”, organiseren ze wekelijks DonorDonderdag en gaan ze met een orgaanbox de straat op om mensen te werven. Het team zet alles op alles om meer donorregistraties te krijgen. In dezelfde aflevering zet het team een landelijke actie op om online haat aan te pakken. Ze zetten een groot straatexperiment op en bedenken een oplossing om heel Nederland ‘nee’ te laten zeggen tegen online haat. Tot slot wil Mark ter herinnering aan zijn overleden vrouw een jukebox samenstellen, maar er ontbreekt een specifieke single van The Beatles die nooit in Nederland is uitgebracht. Het GREAT-team gaat op zoek naar die ene onvindbare single.

Make Holland Great Again is vanaf 20 augustus om 20.25 uur te zien bij BNNVARA op NPO 3. Het tweede seizoen in Vlaanderen start in september op VTM.

Meepraten over dit artikel? Heb je tips? Of een vraag over een ander artikel? Dan ben je van harte welkom in de VlaamsKijken Facebook-groep.

20 augustus 2019 /